Planer på att fira 50 år utomlands

måndag 23 september 2019 Sverige

Till vintern är det alltså dags. Då passerar jag 26 280 000 minuter/438 000 timmar/18 262 dagar/50 år på jorden. Min stund på jorden, för att citera Vilhelm Moberg, har varit kantad av allehanda känslor och intryck. Utan att bli alltför sentimental tänker jag instinktivt på de gamla favoritleksakerna; den första äventyrsfyllda moppeturen; de tidiga stormiga kärleksrelationerna; första kneget på Domus; när jag föll pladask för min hustru i samband med en National Teatern-konsert, som också kostade mig en dålig ankel – att ramla ner från en scen på fyllan är inte att rekommendera; första bostaden som kändes som ett riktigt “hem” och så klart barnens uppväxt.

Nu ska man alltså bli en så kallad 50-taggare och detta är ju något som måste firas med pompa och ståt. Eller åtminstone en spännande resa. För äventyraren inom mig suktar efter att fira 50 år utomlands. Jag mår förvisso resa en del i jobbet, och det har blivit en och annan all inclusive med familjen under åren, men några riktiga äventyr har det inte blivit på länge. Så en ordentlig 50 års resaborde vara på sin plats!

Men då är ju, så klart, den stora frågan var man ska resa för någonstans? Planen är att åka hela familjen, alltså ungarna och frugan, och göra något speciellt. Något alla tycker är roligt, även vår yngsta tonårsdotter och hon är inte alltid den som är lättast att imponera på.

En 50 års resa till Kuba?

För några år sedan bestämde sig en god vän till mig för att fira 50 årpå Kuba med familjen, och de hade det mycket trevligt. De var mest i Havanna, men åkte även till Trinidad. Detta är något som lockar mig. Dels för att jag alltid har varit fascinerad av Kuba, dels för att det känns som ett land som verkligen bör ses så snart som möjligt. Mycket har hänt där på sistone, Rolling Stones har hållit en konsert och Obama har varit på besök, något som var helt otänkbart för bara några år sedan. Rätt var öppnar de väl upp gränserna “på riktigt”, Och vad händer då med alla gamla läckra jänkare och det reklamfria samhället?

Nu låter det kanske som att jag redan har bestämt mig, och i viss utsträckning har jag nog också det. Det är väl ett tips på 50 års present som jag skulle mycket väl tänka ge mig själv. Jag tror också att ungarna kommer att finna det väldigt lärorikt. Att helt plötsligt komma till en ö där det finns någon reklam, där inte alla stirrar in i mobilskärmen; att få perspektiv på saker och ting. Med största sannolikhet lär det bli något av en kulturchock för dem – kanske även för mig. För visst är det ändå som så att även denna 50-taggare har vant sig vid dagens teknologiska lyx och bekvämlighet. En digital cleansing är förmodligen i sin ordning.

Destinationer för mitt 50 års firande

Innan vi går från plan till handling så gäller det givetvis att strukturera upp själva planen först. Som den gamla svinpälsen till överste tjatade om i lumpen – stämmer inte terrängen överens med kartan, skall du följ kartan. Nu måste kartan målas upp.

Planen är följande: bestämma resmål, ansöka om visum, boka biljetter.

Om vi då låter oss drömma oss bort till den karibiska ön så har följande destinationer pockat på min uppmärksamhet: Havanna, Viñales, Trinidad, Svinbukten och Cienfuegos. Det hade givetvis varit underbart att få besöka Santa Clara och Guantanamo med, men sett till hur långsamt det ska ta att ta sig fram längs de slitna vägarna i de gamla slitna bilarna, får man nog begränsa det en del. Annars kommer mitt 50 års firandebli en väldigt långdragen process. Spontant tänker jag att vi får sätta ett tak på tre veckor, det är väl ungefär var budgeten kan täcka. Och på tre veckor, bör nämnda destinationer kunna avverkas i ett hyggligt tempo.

Ett tips på 50 års presentsom antingen familjen får bistå mig med, eller jag själv, är ett dykarcertifikat. Därav Grisbukten. Utöver att vara en historiskt signifikant plats i samband med Kubakrisen ska det också finnas riktigt fin dykning här. Och jag har alltid haft en fascination för havet. Nu när snart kan börja leva sig in i den äldres perspektiv i Den gamle och havet, blir det inte direkt sämre. Ernest Hemingway var ju också en stor Kuba-fantast. Det sägs att den klassiska drinken daquiri komponerades i hans ära när han var på Kuba, så det får väl bli att pröva öns daquiri-utbud. Även en och annan mojito ska väl kunna avverkas med.

Jag ska se lite hur de här planerna landar bland resterande familjemedlemmar, men jag har svårt att de blir annat än överlyckliga. David vet jag är intresserad!

Tack för denna gången!

// Jocke