Japans vackraste trädgård

torsdag 10 oktober 2019 Kanazawa, Ishikawa prefektur, Japan

Hej!

Tidigt imorse så gav vi oss iväg ifrån Takayama för att åka till Kanazawa.

Takayama var helt fantastiskt då vi fick uppleva deras skördefest. På morgonen så började vi med att få till Takayama utomhus museum där de hade byggt upp en japansk by i historisk anda. Väldigt intressant!

På dagen gick vi runt i Takayama, det var tusentals med människor som rest dit för att vara med i festivalen. Runt om i staden fanns hundratals med matstånd vi hittade bland annat bakpotatis med smör. Vi köpte med oss detta och varsin öl och satte oss vid floden och njöt av maten och solen innan nattparaden skulle börja. När det sedan blev mörkt så tändes massa rislyktor och det var en parad med "festivalkärror" som var utsmyckade. Det var riktigt häftigt att se!

På morgonen rörde vi oss vidare till nästa stopp; Kanazawa. Vi började med att gå till slottet och där fick vi en guidad tur där dem berättade om hur slottet var uppbyggt.

Efter detta så gick vi till "Kenrokuen trädgården" vilket är en av Japans vackraste trädgårdar. Vi strosade runt där i timmar och medverkade i en tecermoni som hölls i deras tehus som låg i hjärtat av trädgården.

Under kvällen så har vi bara strosat runt i staden, vi hittade en hamburgerrestaurang som vi gled in på för att få lite variation från den japanska maten som vi ätit nu i två veckor.

Klockan är snart halv 11 här och vi ska nu gå och lägga oss. Imorgon tänkte vi fortsätta att utforska Kanazawa och på kvällen så åker vi vidare för vårt sista stopp; Kyoto!