Skatter och skatter

tisdag 15 oktober 2019 Uppsala, Uppsala län, Sverige

En dag fylld av historiska skatter!
En del av dem upplevde vi i skattkammare, och domkyrka, andra på bibliotek/utställning och några ute i vår omgivning!

Morgonens första besök var i Uppsala domkyrka. Halva gruppen började i skattkammaren i norra tornet. Där fanns något så otroligt som textilier från 1300-talet och framåt. Några av dem var bland de äldst bevarade av sitt slag i världen! Som det som kallas för Uniondrottningen Margaretas klänning, vare sig hon verkligen bar den eller inte så är den den enda bevarade klänningen från början av 1400-talet som finns bevarad. Likaså kläderna från Sturarna som Erik XIV  dömde till döden-de sparades i en kista och är även de unika. Andra vacka textilier och så får vi inte glöma Gustav Vasas och Johan III begravningsregalier. Fantastiskt!

Den andra gruppen hade guidning i domkyrkan. Historiska vingslag med tanke på de som finns begravda här; Gustav Vasa och Johan III, Heliga Birgittas far, mor och systrar, redan nämnda Sturar, Carl von Linné,  Nathan Söderblom och relikskrin från Heliga Birgitta och Erik den Helige. Fantastisk arkitektur på denna 118,7 m långa och 118,7 m höga byggnad, i nuvarande tappning a la Helgo Zettervall - mannen som även står för arkitekturen i Bräkne-Hobykyrka! Mycket vackert att titta på.

Ett stenkast från domkyrkan ligger Carolina Rediviva och där fick vi beundra bla Linnés böcker, Mozarts notanteckningar, Gustav Vasas bibel från 1526 och den mest enastående boken i världen- Silverbibeln! Wow - vilken!!

Upp på bussen och ut till Gamla Uppsala för lunch på restaurang Odinsborg, och därefter landade vi på Gamla Uppsalamuseum.

Här kunde vi med hjälp av virtuel reality se hur det hade sett ut vid Gamla Uppsalahögar under Vendeltiden. Sedan fortsatte vi vår rundtur ut till själva högarna,  till den gamla domkyrkan och dess omgivning -vilken skatt!

Kvällen spenderade gruppen på olika håll, några på bio, några hälsade på släkt och vänner, på olika restauranger och de flesta hamnade nog slutligen framför Sverige-Spanien....

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Kommentarer
Postat av Claes-Goeran Edvinsson

Tack för de trevliga resedagböckerna