Puzzling World i Wanaka och regnig resa till Franz Josef

lördag 19 oktober 2019 Westport, West Coast, Nya Zeeland

Stoppet i Wanaka blev på en campingplats bland buskar och träd en bit utanför staden centrum.
Värden på campingen hade jobbat i Norge och visste mycket väl var Göteborg ligger. Hans hustru hade varit med honom i Oslo på ett besök för några år sedan. Visst är världen liten.
På morgonen tog vi oss till ett ställe som heter Puzzling World som Maria Karlsson på Chalmers tipsat mig om. Vi bestämde oss för besöka illusionsrummen. Som det låter så är det till för röra runt i hjärnan lite grann och få uppfattningen att man ser saker som egentligen inte finns. Det som "tiltade" hjärnan mest var rummet med det lutande golvet. Lutningen var 15˚, vilket kanske in låter så mycket, och hjärnan blev utflippad 🤪.Intressant men lite skrämmande att vi blev så påverkade. Efter det kom man in i ett rum med massa kända ansikten, bl a Einstein, som stirrade på en oavsett var man befann sig i rummet. Efter det följde flera rum med intressanta saker. Kul och tänkvärt. Ni från Chalmers får gärna tacka Maria för tipset.

Resten av dagen spenderade vi bilen med regnet över oss hela tiden. Vi stannade bara för att äta lunch och hittade ett ställe mitt ute i ingenstans. De hade jättegod mat och de som jobbade där var alla en bra bit över 60. Väldigt omtänksamma. Minst 5 olika personer tog hand om oss och meddelade att maten var på väg om 5 min, 3 min och 2 min. Sedan var de framme och frågade om vi var nöjda eller ville ha något mer och när vi ätit färdigt om vi tyckte om maten. Kändes inte besvärande bara omtänksamt.

Väl framme i Franz Josef, som är känd för sin glaciär som de flesta besöker som tar sig hit, beslöt vi oss för att bunkra upp med lite mat. Inne i affären blev en av de anställda undrande över hur Ragnvald mådde då han stod och svor över sitt onda ben. Han öppnade en kassa bara för oss så att det skulle gå fortare. Som de nästan alltid gör här så frågade han var vi kom i från. Det visade sig att han bott i Sverige en kortare tid och då besökt Göteborg. Vad var det jag sa om att världen är liten 😆.
Regnet fortsatte hela kvällen men när vi vaknade i dag morse så sken solen och det var varmt och skönt. Då upptäckte vi också den fantastiska utsikten som var runt campingplatsen. Höga bergstoppar täckta med snö.

Nu har vi tagit oss till Westport. Rapport om dagens resa kommer i nästa inlägg. Tyvärr fortfarande inga bilder.

evaragnvald
Senast aktiv - från Hongkong, Hongkong
Kommentarer
Postat av Anita

Roligt att läsa ... tänk att världen verkligen är så liten ibland Nu är det väl snart dags för hemresa😁Kram

Ragnvald Eliasson
EvaRagnvald Publicerat

Ja, bara 3 dagar kvar. Sedan hemresa. Över ett dygn att ta sig hem men vi åker åt rätt håll denna gång. Ses snart om allt funkar som det ska.