Flygande fart

onsdag 16 oktober 2019 Lindsborg, Kansas, USA

Vi starta vår resa från regningt Stockhol Arlanda 16 oktober kl 9.10. Första delmål Köpenhamn. Väl där så va planen att vi skulle lämna 12.25 men efter 2 misslyckade lagningar av motor mjudelsvara (data) och nästan fyra timmar senare varav 3 i planet så beslutades de om byte av plan. Äntligen var vi på väg mot delmål 2 San Francisco. Vi fick en bra 11.5 timmars flygning.
Vi passerade Grönland i solnedgång. Så nu har vi sett riktiga isberg.  Väl framne i SF så var det ny incheckning och ny väntan på 3 planet till Atlanta. Trötta klev vi på planet 22.25 och åter igen åkte vi över tidszoner så efter 4 timmars flygning var vi strax före 06 frame I Atlanta. (Enlig röst i högtalaren USAs största)

Frukost på Wendys  och ett par timmars väntan med en fantastisk soluppgång så var vi på väg till Vårt sista flyg delmål Wichita.
Vi har lyckat få anfall på flyget från Köpenhamn och på terminalen i Atlanta men det har gått bra. Äntligen sista flyget, det roliga är för varje gång blir det mindre plan. Och nu hamna vi bredvid det kända metallica bandet som spelat sen 80 talet Skidrow.

Väl framne så hämta vi bilen som blev samma modell som sist cheva Malibu. Ut på de betgjutna vägarna och dess dunkande. Första gången var jag helt övertygad att bilen var trasig, men Magnus förklara att asfalt inte funka i värmen så det va betongväg gjuten i sektioner.
Framme i Lindsborg åkte vi till museet Old Mill där Sheila och Jim jobbar. Kärt återseende. Vi fick en rundtur och titta på vår släktings saker och hus. Leonard Nils Åhström Holmberg byggde första posten och courthouse i Sweadahl strax utanför Lindsborg. Det sistnämnda flyttades sedan till Old Mill.

Väl installerade hemma hos familjen Malm kunde vi äntligen säga vi är här nu. De skulle tillbaka o jobba så vi tog Evelina på en guidetur runt närmsta sevärdigheterna som Höglunds dogout ( när nybyggarna kom till Lindsborg hade det häst o vagn, men de hade inte råd att bygga hus så det grävde en stensatt gropp och ställde vagnen ovanför som tak) och Coronado Hights  ( en utkiksplats över hela bygden )

Framåt kväll gick vi till Swessons park där de skulle inviga Järnkorsets plat till minne av 150 års firande av Lindsborg.
Vi hade köpt en tegelsten till platsen med inskriptionen Sweadahl och vårt namn på engelska Aahstroem och Holmberg.
Sheila och Jim hade köpt en sten till minne av Jims farfar Anton Person träsnidare. Få efter invigningen börja vi alla leta efter våra stenar. Och på sista sidan är våra stenar bredvid varandra, helt sjukt av alla de hundra tal som lagts ut. Stor glädje och skratt. Efter en stund ser Evelina att någon fottar vår sten. Och hör att de undrar vem som valt den inskriptionen.
Helt sjukt visar det sig att de är 4 och 5 generationen som samtidigt fick sin landlott homsted 1868 och deras familj har ännu kvar sin. Så där stod plötslig vi släkten från grannensgård 150 år senare bredvid dom. Och vi fick höra fler historier om majoren Holmberg.
Ett otroligt möte. Dessutom hade de sin sten på samma sida som oss. Ödet är fantastiskt.
Kan säga att människor här är otroligt trevliga och välkomnande.
Vi tog en promenad ner till huvudgatan och här kan vi snacka om halloween pynt. Sedan är Lindsborg little sweden i miniatyr med svenska skyltar och massor av dalahästar. Vi tog en middag på Swedish crown och promenera trötta hem. Vilken dag, efter   mer än35 timmars flygning fick vi äntligen se Lindsborg igen. Vi avsluta kvällen med samtal om hur jag och sheila har liknande liv. Jims ständiga fråga, är ni säker på att ni inte är syskon.  Många skratt blev det och nu kan vi pricka av strump krig.. kul när vi vuxna kan leka. Dagen gav 4 epanfall som gick bra. Tack för i dag 17 oktober 2019.

Erica Åhström
Senast aktiv - från Lindsborg, Kansas, USA