Cowboy kyrkan i Tyler

måndag 21 oktober 2019 Tyler, Texas, USA

Denna morgon åkte jag och 4 andra från vår onboarding grupp till ”cross brand cowboy church, en cowboy kyrka i Tyler. Det var en kyrka stor som en hockey arean och den fylldes med cowboys med jeans, boots and stora cowboy hattar. Det är intressant att de hittat sin nisch, cowboys med fyll mundering.. Jag hade ina Texas jeans på mig, med massa glitter och skinande knappar på bakfickorna.. Jag köpte dessa jeans förra gången jag var i Texas, så glad att jag hade dem med mig :-).

De hade öppet ett cafe med kaffe och varm choklad. Gudstjänsten började med lovsång och det var country musik. De hade riktigt bra musiker och hade helt andra sånger än vad Hillsongs och Bethel sjunger.. och som många kyrkor sjunger.. Lovsångsteamet sjöng med cowboy hatten på och de ett stort bälte som blänkte i midjan.. Predikanten hade en stor vit hatt på sig och han predikade om skuld och skam, det var faktiskt väldigt intressant.. Han lyfte fram skuld och skam som ett stort problem i våra liv och förklarade hur det kan isolera oss eller göra att våra liv fryser och kan lamslå oss, det kan kännas som du lever i en dimma. Människor kan också lägga skuld över andra för att minska sin egen skuld, ”blame-shifting”. Det kan också leda till destruktiva handlingar, missbruk, ilska och bitterhet. Det kan också leda till en övernaturligt hög känslighet som gör att samtal misstolkas och de har en känsla av att inte duga eller var tillräcklig, och mycket kan tolkas som kritik.

Om du känner igen dig i detta, och känner att skuld och skam finns i ditt liv, prata med någon som du har förtroende för. Gud vill befria dig och leda dig ut ur detta fängelse. ”Sanningen ska göra dig fri”

När vi bad så tog alla av sig cowboy hatten och böjde sina huvud i respect. Mycket vacker syn.

Anneli Persson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige