Abel Tasman national park

måndag 21 oktober 2019 Motueka, Tasman, Nya Zeeland

Idag tog vi det lite lugnare på morgonen eftersom vi bokat en guidad båtresa i Nationalparken högst upp på Sydön kl 12:40. Riktigt skönt att inte behöva stressa iväg direkt på morgonen. De flesta campingplatser har utcheckning kl 10:00 och då gäller det att vara klar med duschningen, frukosten och bäddningen.

Vi tog husbilen till Kaiteriteri där vi hoppade på båten för turen eller lite flottare som det låter på engelska, a cruise. Båten tog oss uppför kusten till ett ställe som heter Totaranui längst upp i norr. Väldigt vackert med en massa sandstränder med gyllene sand. På alla berg och kullar växte det olika träd väldigt tätt. Det fanns möjlighet att gå av och göra en vandring på mellan 2-3,5 timmar men Ragnvald dåliga ben gjorde det omöjligt så vi fick stanna på båten.

När vi kom tillbaka till Motueka köpte vi pizza 🍕 och tog oss lite gott vin när vi parkerat på campingen igen. Nu njuter vi av resten av kvällen med ett härligt solsken men lite kallt i vinden då vi är vid havet.

Ragnvald Eliasson
Senast aktiv - från Hongkong, Hongkong