Höga berg

onsdag 23 oktober 2019 Tbilisi, Georgia, USA

Ligger här i rum 105 på Hotel Sharden i centrala Tbilisi. Vi har precis kommit tillbaka från en middag på restaurang. Klockan 1 inatt, lokal tid, ska vi checka ut och 04.15 lyfter vårt plan mot Riga och därefter visare till Kastrup.

Det är skittider minst sagt. Kanske lyckas vi få några timmar sömn om en stund, kanske inte.
Men vi vill inte avsluta den här fantastiska resan med gnäll, så... Vad har vi gjort sen senast?

Tja, inga fler har blött och skadat sig. Några har haft problem med magarna, men i övrigt har det varit lugnt. Såvitt vi vet.

Vi vaknade upp på hög höjd i Gudauri i måndags och sen blev det en makalös dag. Vi åkte upp på ännu högre höjd, ner i en lång dal i de kaukasiska bergen och det var snö på några toppar, hästar gick lösa, får och kor vandrade runt och betade med fårherdar och -hundar som sällskap, små byar, serpentinvägar, och det var kanske den vackraste och mest dramatiska natur vi någonsin upplevt.

Upp till ett kloster, ännu aktivt med munkar klädda i svart, och ner på runt 1600 meters höjd igen för en för resan typisk lunch med ostar, sallader, bröd, röror, något kött och ett fruktfat som avslutning. Jättegott, superfräscht.

Tidig kväll var vi tillbaka i Tbilisi och till Hotel Sharden där vi bodde resans första natt. Vi fick med oss Birgitta från Helsingborg till Café Littera, som vi hade läst om och som fått mycket lovord.

Utomhus i en trädgård under stjärnorna åt vi en väldigt god middag och drack vin och öl och hade det väldigt trevligt. Om man åker till Tbilisi så är ett besök där att varmt rekommendera. Restaurangen ägs av en georgisk stjärnkock och det är spännande mat, och för oss oerhört prisvärd dessutom.

Igår åkte vi en massa buss igen. Till en stad som heter Signagi och avståndsmässigt ligger den inte så långt bort, men vägarna är som de är och trafiken rätt intensiv så det tog sin tid. Därefter åkte vi i evigheters evighet för att komma till en vingård. Mat och lunch och snabbt sammanfattat vad de sysslar med där. Sen en ny bussresa i evigheters evighet tillbaka till Tbilisi.

Nä, det var ingen höjdardag som ni nog förstår. Men ändå, det går. Landskapet växlar och ja, det är intressant och det skiljer sig mot hemmavid.

På kvällen gick vi ut åt, bara vi bägge. I födelsedagspresent ingick en middag här nere och den blev av igår. Ewa betalade, Magnus bestämde ställe. 9MTA blev det. Småplock och vin respektive öl. Mycket bra kväll.

Idag har vi haft en dag helt utan åtagande. Tbilisi är en oerhört vacker stad och vi har gått omkring mycket. Sett en fotoutställning. Badat i varma bad (stort här) där man (vi alltså) hyrde ett eget rum med ett avlångt hål där vattnet var 40 grader varmt och det var väldigt skönt men också väldigt jobbigt efter en stund (vi blev helt utslagna av värmen), ätit, fikat, packat, och nu ligger vi alltså här och kan förhoppningsvis få några timmars sömn.

Tack alla som läst och kommenterat. Vi hoppas att vi kanske har inspirerat någon eller några att komma hit, till Tbilisi eller till Jerevan. Vi ångrar inte en sekund att vi åkte hit.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Madrid, Spanien
Kommentarer
Postat av Camilla

En annorlunda resa, trevligt med hästar gående fritt å munkar i klostret, å badet verkar mycket mysigt. En trevlig resa förutom några trista händelser. Tråkig tid med hemresan, kram

Postat av Roger B

Grattis till en något udda men uppenbarligen fantastisk resa. Och tack för alla upplyftande reportage.

Postat av anita

Låter som att ni haft en innehållsrik och givande resa men nu är det på tiden att ni kommer hem. Välkomna!!

Postat av Meziye suleyman

En riktigt beröm resa och fantastiska upplevelser ni haft verkligen.
Men det är nog skönt också att komma hem.
Välkommen och tack för att jag fick läsa om Georgien å Armenien.
Mvh Mez 😀