Detta är vad som ska göra min resa rolig, det är skidgrejer uppe till vänster, cykelhjälm, varma tröjor, klätterskor, stora vattenfiltret, pjäxor (som jag måste ha med mig i två månader innan jag använder dem), liggunderlag, sovsäck bla bla.

Pack-tajm.

lördag 2 november 2019 Karlstad, Värmlands län, Sverige

Hallå Dagboken.

Sitter hemma i Karlstad, två dagar till avresedag. Jag har precis kånkat ned allt jag tror mig behöva från vinden.
Det är alltid så svårt att veta vad jag kommer behöva när jag ska iväg en längre tid. Vad kommer jag sakna och vad kunde jag lika gärna lämnat hemma?
Den här gången är det svårare än någonsin eftersom jag förhoppningsvis kommer vara svettig, arg och dammig på någon vandring i södern, frusen men utomhusklädd i Yosemite, och skidklädd och frustande i bottenlös snö framåt Januari/Februari.
Skidorna har jag insett att jag inte vill eller kan släpa på i två månader innan det blir dags, så de får stanna hemma. Men transceiver, jacka, spade hjälm, stavar, goggles och så vidare.... de får följa med. Och det dessutom över Hawaiibiten... undrar om säkerhetskontrollen kommer titta konstigt på mig. :)

Ok... från början då:
Idén till den här resan började med att jag sedan länge varit förälskad i USA. Än mer så efter vandringen jag och Elin gjorde 2017.
Det är dessutom väldigt skönt att vara ledig en längre tid. Fyra veckor i all ära, men fyra månader är mer lagom. Hihi. Så, vi kommer att resa mot San Fransisco den femte november. Vara där tre-fyra dagar för att kompletteringsköpa det vi saknar, se staden, kolla lite mer på resplanen och bli av med jetlaggen.
Den nionde plockar vi upp husbilen. Jag ville egentligen ha en ännu större, men Elin tvingade ned mig till 28 fot. Det är 8,5 meter, och den har fem bäddar tror jag. Så tillräckligt! Haha.

Lillebror, Elin och jag åker sedan österut över Yosemite om bränderna i Californien och vägarna upp till bergen tillåter. Spenderar någon dag där, (det ska tydligen vara kallt som busen redan, och husbilen är inte vinterisolerad med vattentankar, toalett och allt vad det innebär), sen åker vi söderut mot Phoenix. När vi kommer fram till Arizona kanske det är 23-26 grader på dagarna och 10-12 på nätterna. Klart vandringsbart väder! På vägen ligger Flagstaff, så planen är att hinna klämma in MTB-cykling där.

Vi har husbilen sju veckor, så 49 dagar.
Den ska återlämnas 27:e december i LA, så mellan kanske 17:e november och 27:e december har vi ingen riktig plan. Där får vår fantasi bestämma. Hoppas vi hittar på massa skoj, men gör vi inte det är det ju skönt att vila sig vid någon sjö också.

Sen har vi bokat ett flådigt strandhus på Hawaii över nyår, och ännu roligare är att Fredrik, Henrik och Erik kommer över den 25:e till LA. Så vi möter upp dem, lämnar in husbilen, förhoppningsvis festar till det och slänger oss på planet till Honolulu nästa dag.
Vi spenderar nyår på Hawaii, och min romantiska bild i huvudet har ett bål på stranden på nyårsafton. Bucket list!
Min förhoppning är också att vi kan ta oss mellan öarna på något billigt sätt (båt?) och se mycket av landskapet. Vulkaner och tropik liksom. Kanske måste vi besöka Pearl Harbor om Henrik får som han vill.... något krigsintresserad.

Men säg det som varar för evigt... vi flyger tillbaka till LA den tredje Januari.
Då möter Johan också upp oss, vi har hyrt en brottarstor Ford-SUV som ska ta oss upp till South Lake Tahoe för då börjar skidresan. Sex personer i en bil med två skidbagage, åtta stora bagage och massa småryggsäckar. Hoppas den är väldigt stor invändigt. :)

Henrik, Fredrik och Elin åker hem den elfte Januari, så vi kör ned dem till San Fransisco igen efter en veckas skidåkning. Stannar en natt i SF och partajar, vinkar av dem på flygplatsen och sen åker Jag, Erik och Johan norrut. Då borde bilen räcka :)
Det finns en utstakad plan med vilka skidorter vi ska åka igenom, och den är i princip baserad på vart vårt säsongskort är giltigt. En skiddag i de lyxiga anläggningarna i USA kan nämligen kosta $205 = i dagens valutakurs 2000:-. För EN dag. Det är ingen billig hobby man valt. Usch!

Kanske får vi äntligen en pangträff med snö, för trots all den skidåkning jag gjort i USA har jag ännu inte fått en sån där dag med -5, strålande sol och bottenlös snö från natten (i en anläggning, heliski är en annan sak för det kostar 10-13.000 för en dag.)

Så det hoppas jag på!
Skidåkning i sex veckor kommer bli lärorikt för mina ben... och när det är över lämnar vi av Johan på en flygplats av lämpligt slag. Kanske i Denver?
Då är vi framme i början/mitten av februari. Då har jag och Erik 2-3 veckor ledigt kvar, och vi är mitt i landet med en jättestor SUV. Vad gör vi sen?
Ja, kanske åker vi mot nordöst? Chicago ska vara fint men smärtsamt kallt, New York är säkert fint om det har snöat. Nashville är ju känt för sin musik. New Orleans var fint på sommaren iallafall, Miami också om vi vill ha mer värme. Eller så åker vi också hem. Sista ordet är inte sagt där.

Så!
Välkommen att läsa mitt babbel, och jag är mycket tacksam för kommentarer och frågor, det gör det så mycket roligare att skriva. :)

Rikard Stensson
Senast aktiv - från Fernie, British Columbia, Kanada