Dag 14-16 Inte en dag äldre..., Melbourne

fredag 1 november 2019 Melbourne, Victoria, Australien

Det är lite som att komma tillbaka till verkligheten / civilisationen. Skyskrapor, skugga, folk i rörelse, ljud, grått och stress.

Melbourne är inte en grå stad men jämför jag med de senaste två veckorna så är det lite smutsigare. Nu skulle jag säga att Australien och framför allt Singapore är mkt renare än hemma i Sverige. Här finns inga tomma pappersmuggar, papper och cigarettfimpar överallt. Det är imponerande att det finns människor som lyckas pricka in kärlen för skräp. Är man i Sverige så skulle man tro att det är omöjligt eller brist på respekt för omgivningen.

Nu har jag lite otur, det var mulet på kvällen när jag ankom till Melbourne och det har regnat i tre dagar. Iofs är det trevligt med regn och 26 grader men ska man likt jag lära känna en ny stad genom att gnata omkring så blir det lite mer invecklat, för att inte tala om alla bilder på vatten som droppar lite varstans.

Likt de andra städerna i Australien så har det unga städer och saker såsom moderna transporter tas med i samband när nya områden byggs upp.
   Då mkt av den tidigare så livliga hamnverksamheten har flyttats till platser såsom North Shore och North Port. Nu håller Melbourne på att förvandla hela området till en futuristisk och grön stadsdel som kallas passande för Docklands.

Förutom många trevliga parker, välbevarade hus från 1800-talet så finns världens tredje största IMAX-biograf i Melbourne. Och ja, den var huge!
   Likt Adelaide så kan man åka fritt med Tram (Spårvagn) i de centrala delarna av City. Nu vet jag inte om det är sant men enligt dem själva så har Melbourne världens största spårvagns nät, räknat i kilometer så Göteborg är några meter efter.
   Det finns Tram 35 som går i en cirkel runt centrala Melbourne. Den är helt gratis men ska du åka med den så får du räkna med att det är trångt och att det tar tid då den stoppar ungefär var femte meter och är en turistmagnet. Jag gav upp efter 2 hållplatser då jag insåg att det hade gått snabbare att gå samt att armhålan på närmaste människa saknade totalt ngn form av deo.

Att på mindre än en dag hitta en bra resturang i en stad som man har noll koll på är en utmaning. Jag fick många lokala tips från människor jag träffade på hotellet, innerstället och frukoststället. Mkt var redan bokat men så kom jag på det. Casinot...
   King Casino i Melbourne är inte bara ett casino utan ett område med flera komplex med restauranger, butiker och caféer. Jag tar mig dit och sen får jag lita på ödet.

Nere vid kanalen mellan södra och norra centrum finns en härlig promenad som på kvällen blir till en fantastisk utsiktsplats för stadens alla skyskrapor. Människor spatserade, skrattade eller satt utmed kanalen för att njuta av en regnfri kväll. Från lyktstolparna utmed hela promenaden spelades det musik, riktig musik, så vissa gick omkring och sjung ikapp med lyktstolparna. Härlig stämning!

Hur blev det nu med middagen? Jo, jag hittade The Atlantic och för första gången i mitt liv så inledde jag med färska ostron till förrätt, en kött bit med färsk potatis och en långsam promenad hem till efterrätt, samtidigt som jag njöt utav alla glada människor runt omkring som gjorde lördagskvällen till ett underbart avslut på en nästan vanlig dag.
På dagen var det 10 år sedan jag drack champagne ur en metallmugg med texten Alcatraz i SF. Tänk vad mkt som har hänt, vid den här tiden på året, sedan dess…

Christoffer Andersson
Senast aktiv - från Queenstown, Otago, Nya Zeeland