I väntan på en fotbollsmatch

torsdag 7 november 2019 Sankt Gallen, Schweiz

Tisdag morgon. Ewa körde ner mig till stationen där jag tog tåget ner till Kastrup. Pontus, min kollega på den här resan, hade åkt samma tåg men vi lyckades inte hitta varandra efter det att han hoppat på i Lund. Väldigt märkligt. Visade sig att jag sagt till honom att jag satt längst fram, helt omedveten om att någonstans längs resan hade det kopplats på fem-sex vagnar, vilket gjorde att jag satt mer eller mindre längst bak i tåget. Vi sammanstrålade till slut på flygplatsen. Incheckning och en flygresa med Swiss Air (som vanligt bra service, och en god strudel med kaffe bjöds det på) ner till Zürich. Tåg till St Gallen, och lokalbuss till vårt hotell, One66.

Det hade blivit kväll när vi fått checkat in. Vi satte oss på en intilliggande restaurang, Bild, som sedan dess hunnit blivit vårt stamställe. Vi åt då wienserschnitzel med pommes. Därefter har det blivit två utsökta frukostar, samt ytterligare en middag. Då jag åt en rösti med mängder av ost. En kaloribomb utan dess like, och mättnaden satt i länge, länge. Men väldigt gott var det.

I går förmiddag var vi på arenan och fotade, klockan 13 anlände hela spelartruppen till sitt hotell, och naturligtvis var Pontus och jag där då för att intervjua några spelare. En snabb McDonald´s-lunch och tilbaka till vårt hotell och skriva, innan det strax efter kl 17 var presskonferens med Malmös tränare Uwe Rösler och Behrang Safari. En kvart får man hänga på den efterföljande träningen innan all media får lämna. Tillbaka till rummet, cirka 200 meter ifrån arenan bara, och skriva ännu mer (och ett sent besök på Bild som skrivet).

Vi hann alltså inte ens ta oss in i St Gallen och se staden.

Men där har vi varit idag. Mötte upp två kompisar som vi gick runt med  och tog en kopp kaffe tillsammans med. Vi hittade en minnesplakett på ett hus, där det berättades att här fanns tidigare värdshuset Zum Roessli, där exkonungen Gustav den fjärde av Sverige bodde sina sista 47 år fram till sin död den 7 februari 1837.

Bara en sån sak.

Träffade som avtalat två väldigt trevliga människor från MFF, Peter och Ola, och åt en lång och god lunch. Ännu varsin kaloribomb, men framför allt mycket prat och skratt.

Gjorde ett reportage från supporterpuben Affekt. Nu tillbaka på rummet. Väntar på att matchen ska börja. Vi får klä oss varmt, här är novemberbistert.

St Gallen är för övrigt en trevlig liten stad. Korsvirkeshus, torg, gågator, en katedral, många restauranger, kullar som omgärdar staden, snöklädda bergstoppar inte långt bort Skulle absolut kunna tänka mig att återkomma, kanske inte en långhelg, men ett par dagar. Bodensjön ligger inte långt härifrån, och Zürich en timme bort bara.

Vi får se. Och riktigt så farligt dyrt är här inte. Norge är mycket värre.

Jaja. Nu Lugano - Malmö FF i Europa League. Därefter mer skrivande. I morgon bitti, tidigt, tåget till flygplatsen och hem till Varberg igen, via Kastrup. Jag hoppas att det går så smidigt som det låter.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Sankt Gallen, Schweiz
Kommentarer
Postat av Camilla

Dina resor verkar alltid vara grymt roliga, så även denna, stan verkar mysig. Nu håller vi tummarna, matchen kanske redan spelats när jag skriver detta. Kram

Postat av Ingmar

LÄSER DETTA FÖRST FREDAG.. HÄLSNINGAR INGMAR