Dag 17-19, Se stressen såsom en turist, Sydney

torsdag 7 november 2019 Sydney, New South Wales, Australien

Om man kommer till Sydney och ska bo i de centrala delarna, Downtown eller business district så är det både enkelt och bekvämt att ta tåget på den gröna linjen. Det kändes för en gång skull lite bekvämt att på under en timme hitta fram till var jag skulle bo, mkt tack vare att jag för tre år sedan ägnade dagar till att spatsera omkring, lade vissa saker på minnet såsom riktmärken och lärde mig de olika rörelserna.

Det var första kvällen och jag såg fram emot en Reunion. Det var första kvällen för tre år sedan då jag träffade John som ägde ”The Button Bar”, 100 meter från mitt hotell. Han berättade och visade flera olika platser som borde vara en självklarhet när man såsom turist ska försöka lära sig Sydney.
Jag tog tåget till Central och gick tre hundra meter till samma ingång, samma trappa och snudd på samma inredning, ”A pirate nest”.

Det där blir mer viktigt när man befinner sig i en större stad där tempot är lite högre hos människor som rör sig likt de har gjort de senaste tio åren. Samma uppgång, två minuter senare en liknande kopp kaffe i handen från den lokala och tjugotvå sekunder senare titta på klockan och sucka för att det inte är grön gubbe.
   Bilarnas sida, var ska jag gå på trottoaren och framförallt hur ska jag stå i rulltrappan? Ja, ja, ja, det är vänster som gäller. Kom på mig själv att jag stod fel när jag tog rulltrappan från plattformen vid Wynyard. Ovanför huvudet på vägen upp visades en svartvit bild från 40-talet att ska man åka rulltrappa ska man stå till vänster. Så enkelt är det…

Med åren så har jag lärt mig att majoriteten av människor från olika länder beter sig på ett viss sätt. De tar några bitar av seden dit de kommer ifrån och möter ngt som ibland kan vara ngt helt nytt. Ibland vill man lära sig, anpassa sig eller så ignorerar man total det som finns där man har kommit.
Jag ska inte gå in på detaljer men det är faktiskt både spännande och intressant. Jag satt men en kopp té vid The Rocks och tittade ut över vattnet som passerade mellan Harbour Bridge och the Opera house. En ung asiatisk tjej närmade sig på avstånd med ett vackert broderat munskydd i svart som täcker halva ansiktet. Tjugo meter ifrån mig börjar hon leta efter något i sin handväska i glittrande silver. Hon plockar fram en cigarett och en tändare. Två meter från mig passerar en rökande person med ett munskydd tätt emot halsen. Ok, där började jag fundera…

För tre år sedan passerade jag Aqaurium, den här gången blev det Wild Life nere vid Kings Wharf. Eftersom jag misslyckade med att hitta några giftiga djur under tiden mellan Perth-Adeleide, så hade jag stora förhoppningar på lite action.
   Nä, så mkt action var det inte. Samtliga djur såg ut att sova eller i vissa fall var jag rädd för att det var plastdjur. Det fanns en del där man som besökare fick passera ett ”rum” utan tak där både Emuer och små varianter av Kängururs fanns att se. Dock inte allt lika fascinerande som det jag fick se in wildlife.

Sydney är en stor stad där majoriteten av de högra byggnaderna och tillhörande skuggorna där emellan är centralt. Det de har lyckats bevara är att områdena utmed vattnet fortfarande består av grönområden eller lägre byggnader och board Walks. Det som verkar vara på gång är området Barangaroo, väster om Harbour Bridge.

Att bara sitta där i gräset, vid norra delen av Hyde Park och ha ANZAC-monumentet framför sig, är en målbild jag har haft med mig ifall jag skulle återvända till Sydney.

Likt som för tre år sedan så var jag i Sydney samtidigt som Melbourne Cup. Näst intill nationaldagen den viktigaste dagen i Australien. Alla slutar jobbar vid lunch och de flesta restaurangerna och barerna är fyllda med människor iklädda vackra klänningar och kostymer där kvinnorna har en speciell hatt som täcker den vänstra sidan av ansiktet.

Tydligen så har de redan planerat in en affär i centrala downtown där jag har fått äran att ge dem namnet, Tottis! (Tack Nitis)

Christoffer Andersson
Senast aktiv - från Queenstown, Otago, Nya Zeeland