Resetips Mauritius

fredag 29 november 2019 Mauritius

Alla är uppfödda med engelska och franska, så det är lätt att göra sig förstådd. Kan du kreol kommer du ännu längre in på lokalbefolkningen som till stora delar är indisk ursprung.

Kreditkort funkar på alla restauranger vi varit på utom en foodtruck på stranden.
Här slipper du inkastare och påflugna  försäljare. Visst  på stranden finns de  men de ligger inte på så hårt som tex Thailand.

Hyra bil. Inte svårt med vänstettrafiken om du kör mycket. Lösa hundar överallt på vägarna och finns ingen vägren, så man ställer sig bara i filen utanför affären,  mitt i filen.
Lokalbussarna finns överallt å de maxar varje tillfälle det går.

Taxi. Vi bokade innan på nätet och sparade många hundralappar. Googla San Taxi, vi hade mailkontakt innan och fick fast pris och de var mkt bra. AC i bilarna och trevliga chaufförer.

Tamassa resort, södra kusten:
Grymt All inklusive här, riktig öl på flaska och många versioner på drinkar. Till lunch, grymma burgare stekta vid poolen och vilken ala carte vid stranden! Buffen va vi på en gång, helt ok, men vi föredrar lugnet när vi äter. Flera olika stora pooler och mängder med aktiviteter att göra. Vi höll dock mest till i Indiska Oceanien.
Skiljer en hel del mellan ebb och flod. När vi var här så var det ebb på sen eftermiddag och natt. Gamla ryktet att det är svindyrt stämmer ej. Det är ju inte Thailand, men nu har vi bott på två Resort/Spa och ett fint enklare hotell och när vi beställt på resort kosta en öl 175 rupies (ca 50 sek) Pizza 450 (120 sek).
Vi va på en supermarket å handla där kosta 6 st 33cl öl 320 rupies (80 sek).
På lokal restarang utanför resort går en öl på 100-130 rupies och en bra maträtt 400.

Skönt att resa långt utan mer än tre timmars tidsskillnad, ingen jetleg här inte. Fast du vaknar tidigt när du kommit hem första veckan.

Vilken sida ska man åka till då?
Vår guide berättade att vind och cykloner (under vår vinter, mest feb) kommer från sydöst så minst blåsigt är det på västkusten och i norr. Vi gillade iaf östsidan, bris som är skön i hettan. (November) Mindre turister och lugnt.
Norra delen. Vi var i Mon Choisy, och Trou Aux Bitches. Den första med lokalbefolkning och inte lika fin, ombyggnad av del av stranden pga errostion. Man gör konstgjort rev  innanför revet.
Trou Aux Bitches kantas av resorts, men publik strand finns längst norr och en mindre söder om. Det går att gå mellan dessa båda.

Södra kusten, mer dramatisk med berg och fin nationalpark där de flesta utflyktsmålen finns. Du har 30 min med bil från södra stranden dit. Fina vattenfall, regnskog, vilda apor, hinduistiskt tempel, allt inom kort resa. Värt besök.
Vill du ha utmaning,  boka guide och hika på La Morne Brabant.
Bästa snorklingen på ön hittade vi direkt utanför Tamassa Resort här på södra stranden.

Vi växlade pengar på flygplatsen i Mauritius på undangömda ATM utanför ankomsthallen. De ligger gömda för att du skall gå på de betjänade exchangebankerna precis efter bagageutlämningen.
Flygplatsen är mkt modern och snabba köer vid passkontroll. Du måste också fylla i hälsodeklaration förutom vanliga immigrationpapper, delas ut på flyget, fyll i där i lugn och ro.

Ann-Louise Blomberg
Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige