Copacabana åt Sockertoppshållet utan caipirinha men med röd flagga
Copacabana åt Sockertoppshållet utan caipirinha men med röd flagga

Nästan en månad i Rio

måndag 25 november 2019 Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Det har blivit mycket sol och bad på Copacabana trots höga vågor och röda flaggor. Men det har också regnat en del och varit mulet men lagom varmt och mycket ljust. Vi har snurrat runt i det historiska Rio runt Praca XV med imponerande kyrkor och pampiga byggnader som Museu Nacional de Belas Artes.

Nu har vi varit i Rio för hela slanten! Vi har besökt Sydamerikas största akvarium AquaRio i de gamla upprustade hamnkvarteren med sina enorma muralmålningar och den futuristiska byggnaden med framtidsmuseet Museu do Amanhã. Vi tog jättefärjan över bukten till grannstaden Niteroi med sitt världsberömda Museu de Arte Contemporanea, ritad av Oscar Niemeyer (huvudarkitekt för huvudstaden Brasilia).

För naturupplevelserna stod Jardim Botanico (igen) och Barra da Tijuca, som är Rios längsta strand, nästan två mil lång. Som vanligt har vi också lunchat med patentombudet Magnus Aspeby.

Fyraveckors”semestern” lider mot sitt slut nu med några soliga slappadagar på Copacabana. Foton från tidigare Rioresor finns på Resdagboken: https://www.resdagboken.se/index.php/p/2613923-sydvindar-sol-och-regn och https://www.resdagboken.se/p/2546527-toppen-pa-sockertoppen

Tommy Blomberg

2019-11 Rio de Janeiro, Brasilien Tredje gången gillt