Resvägar av den grönare sorten

fredag 29 november 2019 Stockholm, Stockholms län, Sverige

Klimatpolitiken har lyft fram många intressanta debatter, inte minst om fossila bränslen och utsläpp. I jämförelse med andra länder har klimatpolitiken fått som mest genomslag i Sverige, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att vi tillhör en av de mest klimatmedvetna nationerna i världen. Under sommarmånaderna tar vi helst bilen om vi ska åka iväg någonstans, och under vinterhalvåret söker vi oss till varmare breddgrader med flyget. Oavsett vad vi väljer så finns det många klimatvänliga möjligheter, även om vi inte tänker på dem. I många fall behöver vi faktiskt inte avstå helt från varken bil eller flyg. Elbilar är utan tvekan att rekommendera om du ska köpa eller hyra en bil. De har lågt utsläpp och belastar inte miljö i samma utsträckning som bensin- och dieselbilar. Är du i köpgroparna och vill gå ett steg längre kan du också undersöka vilka banker som är med och bidrar till miljöforskningen innan du går vidare och ansöker om ett billån. Äger du ingen bil och funderar på att hyra en i Sverige eller i utlandet rekommenderas de större uthyrarna eftersom många har klimatkompenserade program i sina uthyrningar. Detta betyder att du kan vara med och hjälpa till i miljö- och klimatprogram som uthyraren är med och deltar i.

På sikt är det miljövänligare och billigare att hyra bil än att äga en. Du slipper belasta din ekonomi med onödiga underhållskostnader samtidigt som du är med och värnar om miljön. Ha alltid elbilarna i tanke och glöm inte bort att boka din hyrbil i god tid. Då är chansen större att du får välja en bil baserat på dina egna preferenser. Tack vare den tekniska utvecklingen har tåg blivit det grönaste resesättet i hela Europa. Många tågbolag är med i diverse klimatprogram, och som resenär kan man alltid räkna med att göra nytta för miljön genom att välja tåg framför andra resealternativ. Tyvärr ligger Sverige efter i infrastrukturen och har ett tågnätverk som inte är lika snabbt och effektiv som i exempelvis Tyskland och Schweiz. Inom politiken diskuteras fortfarande snabbtåg, även om dagens banor kritiseras för sina underhåll och brister. Järnvägen är på sikt en vinnare i klimatdebatten, men det kommer krävas mycket arbete, resurser och framförallt vilja från politiskt håll för att lyfta järnvägen till den nivå det förtjänar. Ska du ta tåget ut i Europa bör resan starta från Köpenhamn. SJ är för övrigt bra på sitt miljöengagemang, men når inte hela vägen fram infrastrukturmässigt. Ta dig därför till Köpenhamn och börja din tågresa därifrån. Det är både roligare och billigare. Svenska tågresor kostar tyvärr mer än vad de behöver.

Slutligen avslutas det hela med den stora klimatboven, nämligen flyget. Flyget är en av de resealternativ som kritiserats mest och som är svårast att avstå från, särskilt om man behöver flyga ut i Europa eller till någon annan kontinent. Två positiva saker som hänt sedan klimatdebatten hamnat på agendan är att svenskarna flyger mindre inrikes. Samtidigt har inrikesbolagen likt BRA fått ett större intresse för att delta i klimatdebatten. Precis som med biluthyrarna går det även med BRA att klimatkompensera sin flygresa. De är en av få flygbolag som lyckats minska sina utsläpp med 46 % i jämförelse med vad en helt vanlig flygning. Tyvärr har de mer internationella bolagen som Ryanair och EasyJet inte lyckats nå samma resultat, och det kommer krävas mycket arbete för att nå liknande resultat som BRA. Men med facit i hand så går det alltså att både åka bil, tåg och flyg utan att behöva känna någon skam för sina val. I det långa loppet gäller det bara att man är medveten om sina val. Även om alla inte väljer gröna alternativ så finns möjligheterna, och de kommer bli större och fler på sikt.