Pinkfest på G

Från öken till flod, nu Botswana...

lördag 30 november 2019 Maun, Nordvästprovinsen, Botswana

Swakopmund (Namibia)  –  Maun (Botswana)

Hej o hå, dags igen för en liten avrapportering i jakten på Big 5

Sen vi lämnade Swakopmund så har Bill o Bull tagit oss till Manu i Botswana där Okavangofloden bildar ett enormt delta. Resan hit har tagit oss genom Namibias nästan obefolkade öknar på blandat grusväg och asfalt. Grusvägarna är allt annat än roliga, tvättbräda och massor av damm som letar sig in i bussen och sätter sig överallt.
Färden mot Etosha National Park tar oss förbi ett par otroligt häftiga platser med berg, Spitskoppe med bergsformationer som hämtade från Australien och sen Rockfinger, en klippa med en påbyggnad som ser ut att kunna rasa när som helst…
Etosha, som är en av mina höjdpunkter under hela resan levererar fullt ut. Området, stort som Småland har en extrem natur, otroligt torrt och varmt, växtligheten består av buskar och småträd men det räcker för alla djur som finns här. Vatten finns i form av ett antal vattenhål dit djuren drar sig dygnet runt, att se en elefantfamilj bada och dricka live…wow. Rovdjuren finns också på plats vid vattenhålen för att hämta föda, tyvärr fick vi inte se lejon men väl hyenor som kalasade på resterna efter dom.  2 av dom 5, elefant och noshörning klara, resten kommer senare. Dom här 48 timmarna kommer att hänga med mig länge…
Vägen mot Botswana har inneburit 2 stopp på campingar ute i ingenting utefter Okavangofloden, n´Kwasi och Ngepi.
n´Kwasi, en by som gränsar till Angola dit man kan vada över Okavango. Namibier och Angoleser kan röra sig fritt mellan länderna utan några konstigheter. Stor vänskap råder då deras befrielsearméer hjälpt varandra loss från Sydafrika resp. Portugal. Här fick vi också besöka en skola och en liten by med ett 20-tal hushåll, skolan ger en hopp medans skjulen av korrugerad plåt eller lera kändes sorgsamt att se. Helt otrolig nedskräpning runt bostäderna, plast, glas, burkar överallt
Ngepi är egentligen bara en väldigt udda camping vid floden där flodhästar och krokodiler kan synas då och då. Vi fick med oss flodhästar, hyggligt stora djur…toaletterna också udda…
Busslivet i övrigt rullar på, såklart väldigt trångt och man lever i en resväska, ryggsäck och en låda på hatthyllan. Var f-n la jag xxx är den absolut vanligaste frågan…grejer bara försvinner hela tiden, även för en ordningsman som jag. Inga världskrig har utbrutit ännu utan dom flesta respekterar varandras unikiteter, alla är vi olika!
Sover bara på taket nu då det är lite svalare där än inne i bussen, efter några svala nätter i Sydafrika så behövs inte sovsäck längre…myggnät kommer nu när luften är fuktigare.

Nu vidare mot Victoriafallen…en annan av höjdarna men innan dess en dagsutflykt i Okavangodeltat!
Livet är allt kul!

-          Zlatan till Bajen når även dom minsta byarna
-          Resorb en nödvändighet
-          Bull överlägsna i allt...5-kamp, taklag osv
-          Vatten, en överlevnadsfråga för djur o människor
-          Jul, vad är det?
-          1 Botswansk Pula är 90 öre

Tack för alla glada hejarop….dom värmer