Tåg, vattenfall och strandhäng

tisdag 3 december 2019 Tangalle, Sydprovinsen, Sri Lanka

Ja då har vi upplevt att åka tåg på Sri Lanka och det behöver vi ju inte göra igen 😜 Tågresan var väl Ifs ganska ok, inte alls vilsam, acceptabel men alldeles för lång. Inledningsvis var det väldigt spännande att stå vid den öppna dörren och se på vackra vyer swisha förbi men i 6 timmar, då blir man lite nöjd 😌
Vet inte riktigt vad vi tänkte när vi envisades med att åka tåg 🚂 Det sjuka är att vi hade både bil och chaufför, han fick körde samma väg för att hämta upp oss på slutstationen. Efter 1,5 timme ville jag ringa honom och be att bli upphämtad på nästa station 🤗 Men vi härdade ut för vi ville åka tåg över Nine Arch Bridge så vi hade iaf ett mål. Oklart om det var ett bra mål, 6 timmars tågresa 30 sekunder på bron. Jag skulle vilja kalla det en fix idé men nu är det gjort. Vi bodde på ett superfint ställe med magisk utsikt över bergen och ett vattenfall, finns inget som är så förtrollande som vattenfall 😍

Vi checkade ut från hotellet och körde mot kusten planen var att Jeewa skulle köra oss till kusten och släppa oss men någonstans längs vägen blev det en liten detour till Yala för lite spontan-Safari. Vilken tur vi såg leopard 🐆 elefanter, vildsvin 🐗, vattenbufflar och massa annat spännande. En fantastisk dag, det trista var att Jeewa lämnade oss åt vårt öde, rundturen var slut. Tolv dagar med den bästa guide/chaufför var till ända 😢 Om någon överväger att åka runt på Sri Lanka då bör man ha Jeewa som guide för han är bara bäst ❤️
Nu har vi varit en vecka i Tangalle som ligger vid kusten och gjort så lite som möjligt. En dag ser ut ungefär såhär: vi vaknar, sitter och läser lite utanför vår bungalow när klockan är åtta är det frukost. Efter frukost sitter vi och läser lite i restaurangen för att sen gå de tio metrarna ner till stranden och sätta oss i skuggan och läsa lite, sen börjar det bli dags för lunch. Efter lunch söker vi skugga vid vår ”bunge” läser lite till och kanske tar en liten lur (mest Anders) när skuggan är tillbaka vid stranden förflyttar vi oss dit igen för lite läsning 😁 Anders har fått en släng av Denguefeber (självdiagnos) han har ju feber och här finns myggor 🦟 så det verkar som det mest troliga, vi har tagit det väldigt lungt och nu är han pigg som en mört eller iaf som innan. Om vi lämnar området då är det givetvis mitt på dagen så vi kan få promenera den varmaste tiden på dagen 😜

Imorgon lämnar vi Tangalle och åker till Columbo där vi avslutar med några dagar i storstan innan denna tripp är över och vi ska åka hem.
Förhoppningsvis är det massa snö när vi landar på söndag.

Kram
A&A

Annika Lundh
Senast aktiv - från Tangalle, Sydprovinsen, Sri Lanka
Kommentarer
Postat av Kerstin

Den tågresan lär ni aldrig glömma 🙃

Annika Lundh
Nickanl Publicerat

Nix den sitter kvar i hela kroppen 😜

Postat av Maria

Hej, vi reser snart till LK i 6 veckor.
Mellan vilka destinationer åkte ni tåg ?
Hur bokade ni er Chaufför.

Mvh M&M