God Jul och Gott Nytt År

tisdag 17 december 2019 Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

God Jul och Gott Nytt ÅR!

Idag är det första advent och det har varit riktigt varmt under några veckor mellan 25 och 30 grader på sina ställen. Peter är och arbetar med sina bin och han berättade att en dag var det 39.5 grader i lilla Karoo. Han är inte tillbaka ännu och jag undrar hur han mår.

Under året som gått har vi varit och besökt Peters mamma en gång och läget är oförändrat. Hon har 24 timmars omsorg och måste ha hjälp med allt. Hennes tillstånd har dock stabiliserats med hjälp av den starka medicineringen. Det är jobbigt att hon är så lång borta; två dagars resa med bil. Vi ringer dock en gång i veckan för att hålla kontakten. I juni blir hon 92 år.
Syster och svåger Elisabeth och PO besökte oss i februari och det var väldigt roligt att få visa dem Stilbaai med omgivningar.

VI var i Sverige från maj till mitten av augusti. En härlig tid men hektisk. Det är ju så mycket man vill hinna och framförallt träffa familj och vänner och det är svårt att få tiden att räcka till.  Vi var dessutom sjuka de första 3 veckorna i Sverige, då vi kom till Sverige med influensa i kroppen från Sydafrika.

Vi hann med en resa till Bukarest som var blev lyckad och det var intressant att stifta bekantskap med den stora staden Bukarest.

En av höjdpunkterna under sommaren var att en syskonträff i jul då vi firade PO (min svåger) och min 70 årsdagar. Fin gemenskap under 2 dagar vid Aspudden där Elisabeth och PO sommarhus finns vid sjön Långhalsen.

Vi gjorde en resa till Skåne; Ystad för att träffa min gamla arbetskamrat Christina som jag arbetade tillsammans med i handikapprörelsen på 70 talet och hennes man Lasse. Jättetrevligt att vara med dem under några dagar på det vackra Österlen. Vi passade också på att stanna till Kalmar för att se den förnämliga van Gogh utställningen som visades på Kalmar slott och så gjorde vi två övernattningar på Öland.  Vi tyckte att Öland var mkt vackert och det var första gången som Peter var där.

En kort camping resa till West Coast i Sydafrika hann vi med i slutet av september och vi tittade på de fantastisk vackra vårblommor som finns där under september och oktober.

Julen firar vi Kapstaden tillsammans med gamla vänner. Vi ser fram emot det och det blir bara vi föräldrar.  Våra barn är alla på annat håll i år. Hoppas också vi hinner med att göra en del utflykter på Cape halvön.

Under januari/februari flyger vi till Zambia och hälsar på Elin och Chris. Det ser vi fram emot. VI har inte setts på 2 år och det är verkligen på tiden att vi åker dit. Vi ska vara hos dem 3 veckor och eftersom de har köpt mark och håller på att bygga hus kommer Peters kunskap väl till pass när det gäller att designa deras trädgård. Hoppas att vi kan vara till ngn hjälp.

Det har varit osäkert om vi ska skulle kunna resa dit eftersom South African Airlines (SAA är på fallrepet). Nu verkar det som att vi kommer iväg då regeringen har tagit över ansvaret och ser ut som att det finns en vilja att få SAA flygfärdigt igen. Men vem vet allt kan hända i det här landet!

Som ni säkert har läst i media har Sydafrika en massa problem som tycks vara svåra att åtgärda. Landet har stora ekonomiska svårigheter. De statliga affärsbolagen har väldiga ekonomiska problem mycket p.g.a korruption under en lång tid och nu har det gått så långt att staten inte vill eller kan lösa dessa problem. Vårt energibolag heter Eskom och ska leverera ström till hela Sydafrika men just nu är det kris för det finns inte tillräckligt. VI har haft långa strömavbrott på 3 timmar ibland 4 gånger per dag. Skapar stora problem. Nu har presidenten lovat att man ska lösa energiförsörjningen inför julen. Vi får se hur det går. Generatorerna har gått varma utanför affärer och små industrier de senaste veckorna. Vi har dock gasspis och solfångare för varmvatten och vi behöver nästan aldrig sätta på elen för att få varmvatten.

Kriminaliteten är stor och det sägs numera att Kapstaden är den stad som har mest i Sydafrika.  Road blocks på de stora nationella vägarna N2 som vi måste använda ofta blockerade stenar och brinnande däck av arga sydafrikanska medborgare som demonstrerar av olika anledningar. Listan kan göras lång.

På grund av osäkerheten kring framtiden i Sydafrika har vi nu äntligen bestämt att lämna Sydafrika.
Vi vet inte när det blir. Mycket måste det ordnas med I Sydafrika; husförsäljning, 2 bilar måste säljas etc.  Container frakt måste ordnas med och sen måste vi se vad vi vill ta med till Sverige.
Sedan måste vi hitta en året runt bostad i Sverige. Som tur är har vi Stensborg, sommartorpet att bo i den första tiden. Det här är ett svårt beslut som har varit svårt att ta.

Nu ser vi fram emot julen i Kapstaden då vi kan vila och sen Zambia där vi äntligen får träffa Elin och Chris.

Vi önskar er alla en välsignad Jul och ett God Nytt År.
Anette och Peter

Anette Murless
Senast aktiv - från Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Kommentarer
Postat av Lotta Uggla

Tack, Anette! Det blir roligt när ni flyttar till Sverige; kanske kan du hänga med till Grövelsjön.
Min största nyhet är en enmånadsgammal dotterdotter; Märta.
Hoppas att det ordnar sig med elen, så att ni får en fin jul och ett riktigt gott, nytt år

Postat av Dag Oredsson

Tack för din berättelse! Förstår att det måste vara jobbigt att bryta upp från Sydafrika, men hoppas det ska bli bra i Sverige. Jag hade hoppats så att jag/vi en gång skulle kunnat besöka er i Sydafrika, men det blir inte alltid som man planerat.

Postat av Kjell Everlid

Hej Anette!
Givande och intressant att läsa ditt brev. Har full förståelse för ert beslut att flytta till Sverige. Oj så mycket ni har att ordna i samband med flytten. Lycka till.
Önskar er båda en God Jul och ett Gott Nytt År. /Kusinen Kjell