The Curse of Monkey Island

måndag 23 december 2019 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Sista heldagen i Kota Kinabslu började med en lång sovmorgon fram till lunch. Vi packade ihop lite strandkläder och gick sedan till Jesselton Jetty för att ta en båttur till någon ö utanför staden. Valet föll denna gång på ön Sapi som ligger intill ön Gaya. Mellan öarna kan den som vill åka zipline. På Gaya, som är den största kan man vandra med guide i djungeln. På ön finns varaner, apor, näsapor och vildsvin. Detta är också den av öarna som är bebodd, de andra har bara resorts för turister. Bosättningen består till större delen av hus på pålar i havet. Sapi som vi valde har mindre strand än de andra öarna, men samma turister. Kineser med flytvästar och cyklop i vattnet och koreaner i heldräkt. Tre timmar blev det för oss på stranden. Dessvärre gick solen i moln större delen av eftermiddagen. Men det var fortsatt varmt och skönt att ligga i sanden och ta dopp i havet. Vädret har dagtid under vistelsen mestadels varit strålande, stekande sol dagtid, på eftermiddagarna har solen vissa dagar gått i moln och vissa kvällar har det regnat. Men de gånger inte konstant, så det har inte varit några problem att gå ut och äta, enda gången det verkligen hällregnat var när jag såg nya Star Wars. Men en halvtimme innan avgång för båtresan hem kom personal springandes och sa att vi skulle ta oss till kajen för hemresa. Ett oväder var påväg men det blev inte mer än lite regn. Var rätt skönt att vandra hem i ett svalt duggregn. På väg hem tog vi oss dumpling och wontons då vi inte fått i oss särskilt mycket under dagen. På kvällen vandrade vi söderut till köpcentrat Imago, vilket är det mest moderna av köpcentra här. Vi möttes vid ingången av dayakfolk som dansade kring bambukäppar. I detta köpcenter sjöng jag för tre år sedan karaoke, men nu blev det istället käk på Sushi King. För min del blev det en udongryta med peppar och kyckling. Riktigt kryddig och god när man som jag skyr sjögräs och fisk som pesten. Vi vandrade omkring lite i köpcentrat, jag hade planerat köpa lite tishor på Uniqlo men hoppar det till Kuala Lumpur då kön till kassan var lång. De hade gått all-in med juldekorationer i blått och glitter i mitten av centrat. Vi tio tog vi en Grab hem och avslutade lillejulafton med lite öl på rummet. De sex dagarna i Kota Kinabalu har varit fantastiska. God mat, värme och sol samtidigt som vi gjort lite utflykter. Mt Kinabalu har besökts, vi har dykit och hängt på stränderna på öarna utanför staden. Saker vi inte gjorde var saker jag gjorde sist för tre år sedan; näsapor tänker vi försöka se i Sandakan då det finns flera områden i närheten där man kan skåda dem. Det som jag tycker Emelie missade var Mari Mari cultural village som jag besökte sist, ett lättillgängligt sätt att få lite mer insikt i de lokala dayakfolkens olika stammar och kulturer. Istället har vi läst om detta och försökt fördjupa oss lite i den historien för ön. Och vi lämnar inte ön ännu så det finns mer tid att förkovra sig i huvudjägartraditioner och lokala seder. Borneo levererar verkligen allt jag kan önska mig av ett resmål. Vi har bott bra på Diamond Inn, allt har funnits inom gångavstånd.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige