I Like Turtles!

fredag 27 december 2019 Sandakan, Sabah, Malaysia

Uppe med tomten på annandagen för att checka ut och vandra till Crystal Quests kaj. Vi hade redan på juldagen vandrat de 800 meterna från hotellet för att kolla in vart det låg så vi skulle hitta rätt. Vi kom dit och betalade för vår förbokade resa till Turtle Island. Då endast 50 turister får besöka ön per dag så bokade vi redan tidigt i november. Huruvida man har möjlighet att åka om man bara med någon dags varsel på plats vill åka, har jag ingen aning om.
Vid 10.45 lämnade båten kajen och vi körde genom soporna nära kusten. Verkligen tragiskt att se den mängd plastflaskor och annat mänskligt skräp som ligger i våra hav. Havet är Sulusjön, uppgav felaktigt i ett tidigare inlägg att vi badade i Sulusjön när vi var på västra sidan, men det var Sydkinesiska havet. Efter att ha kommit en bit från land och de öar som ligger nära upphörde plasten i havet och istället var det ett silverblankt hav med gröna och blå toner hela vägen till horisonten. De öar som är naturparken Turtle Islands ligger 45-60 min båtresa från Sandakan. Det är totalt tre öar av vilka turister får besöka Selinganön. Här har de ordnat boende för besökare och så har de även ett forskingscenter. Nästintill varje kväll besöker gröna havssköldpaddor och Hawksbillsköldpaddor öarna för att lägga sina ägg. Dessa ägg grävs sedan upp och grävs ner på en bestämd plats under övervakning. Detta för att så många som möjligt av de nykläckta sköldpaddorna ska ha möjlighet att nå havet och öka chanserna för att fler av dem når vuxen ålder. Människan har tagit många av sköldpaddornas stränder till semesterstränder för sol och bad. Därför minskar chanserna för havssköldpaddorna liksom alla de ljus som finns längs stränderna. Reservatets och projektets idé är att se till artens överlevnad genom att öka dess chanser.
Efter en timmes härlig båtfärd så steg vi iland på den lilla ön. Incheckning och ett rum senare så såg vi till att hinna med ett dopp i havet innan lunchen serverades. Vit sand av finmald korall och ute i vattnet koraller och färggranna fiskar. Uppenbarligen tyckte en av dessa fiskar att jag var för nära dess hem när jag stod med blicken på några koraller och betraktade två nemofiskar. Ett ganska smärtsamt bett i vaden fick jag för min närvaro och till och med så hårt att det blev ett litet sår. Efter att ha tagit oss i land genom sjögurkor och koraller så blev det lunch vid 12.30.
Direkt efter maten var vi tillbaka på stranden och i havet. Och där stannade vi tills solen stod så lågt att palmerna och träden lade stranden i skugga. Dessförinnan hade vi oväntat fått se en solförmörkelse mitt på eftermiddagen. Totalt blev det fyra timmar i sol och hav innan vi vandrade till vårat rum för att duscha av oss. Efter att ha haft mestadels koreanska, kinesiska och malaysiska turister omkring oss så har vi tidigare hört en del svenska i Sandakan. På trippen till Turtle Island är 25-50% svenskar, oväntat. Vid 18 på kvällen får man inte längre vistas på stranden om någon sköldpadda tidigt skulle känna sig lockad över att kravla upp och lägga ägg. Klockan 19 fick vi se en film om sköldpaddornas liv och projektet med att bevara dem. Där efter följde kvällsmat och utanför hörde vi hur himmeln öppnade sig. Redan tidigare hade vi sett enstaka eldflugor komma flygandes, plötsligt upplysta av blixtar och muller i fjärran. Som tur var så upphörde hällregnet och istället övergick det i duggande. Men för vår del blev det väntan i matsalen, väntan på att någon sköldpadda skulle våga sig upp på stranden. Blixtar avskräcker dem från att komma upp så istället för att se en sköldpadda kravla upp och lägga ägg drack vi singalesiska Tigeröl.
Klockan nio på kvällen kom dock signalen från parkvakten att en sköldpadda tagit sig till stranden. Vår grupp på tjugo pers vandrade ut i mörkret de femhundra metrarna ut till stranden. Väl där i duggregnet fick vi se en meterlång sköldpadda ligga över sin egengrävda grop och lägga ett hundratal ägg. Inga fotografier med blixtar eller filmning fick ske. Sköldpaddan var en förstagångsbesökare på stranden och märktes därför på dess främre fenor. Otroligt häftigt att se och annorlunda än i Hikkadua för två år sedan då en sköldpadda kravlade dig upp och grävde sin grop men inte la några ägg. Den gången kändes det mer tragiskt då vi människor tagit hennes strand ifrån henne. Sköldpaddor återvänder till den stranden där de kläckts eller i alla fall till någon i närheten.
Steg två på för kvällen var att äggen grävdes ner i en inhägnad på ön och märktes. På ett år har över 5000 sköldpaddors ägg samlats in för att ges större överlevnadsmöjligheter. Eftersom de lägger hundratalet ägg så har en hel del ägg fått nya mer skyddade hem. Främst är det skydd mot ödlor, fåglar och myror. Vi såg en hungrig ödla vandra omkring på ön tidigare under dagen. I Sabah, provinsen här i norra Malaysiska Borneo, handel med ägg förbjuden. Men i grannländerna är den inte det och sköldpaddsbon plundras på ägg som säljs på marknader.
Efter att ha sett på hur äggen tas om hand om så fick vi sedan vara med om sista steget på insatsen för djuren. Nykläckta sköldpaddor släpptes ut i havet. Fantastiskt att se dessa små, mindre än 10 cm långa, varelser kämpa sig över sanden i mörkret och ut i vattnet. En berömvärd insats som sker för djuren på dessa tre öar och positivt att endast ett fåtal turister tillåts under väldigt begränsade former för att finansiera det. En otrolig upplevelse att ha varit med om och något jag alltid kommer minnas. Emelie satt helt begeistrad när hon såg sköldpaddorna ta sig över sanden och ut i vattnet. Efter en fantastisk kväll (som började tidigare för oss än de som var här dagen innan, då hade en sköldpadda krupit i land först vid midnatt) gick vi till rummet för att titta på bilder och prata om dagen. Det finns ju heller ingen garanti att någon sköldpadda verkligen kommer upp för att lägga ägg, vissa kvällar sker det inte alls medan det under högsäsong kan vara ett sextiotal djur som är uppe för att lägga ägg. Upp tidigt den 27de för att äta lite frukost innan båten tog oss tillbaka till Sandakan vid sju. Hällregnet och åskan på morgonen övergick under färden tillbaks till solsken och uppehåll.
Efter flera häftiga djur och naturupplevelser så kanske det bara blir poolhäng och sol sida 36h här. Men vem vet, vi kanske kommer på något mer, näsapor har inte Emelie fått se ännu.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige