Neck bone connected to the head bone

måndag 30 december 2019 Bandar Seri Begawan, Brunei-Muara District, Brunei

Vi kom på lördagskvällen till Brunei och hämtades av boendets ägare då taxis i landet uppenbarligen är få och dyra. Enligt källor, som inte uppger när de är skrivna, ska det finnas 40 taxibilar i staden Bandar Seri Begawan. Alla medborgare har i princip bil och Grab funkar inte här utan de har en annan app. Så det är turister som använder taxi här och lokaltrafiken används av gästarbetare. Vi hann inte mer första kvällen än att checka in och köpa en läsk, öl är det knappas tal om i denna islamska republik. Emelie drog sista två dagarna i Sandakan på sig en man-cold, förkylning dvs. Så hon var inte direkt pigg på måndagsmorgonen. Jag passade då på att ta mig en sväng i området och även få i mig lite lunch. Vårt boende, Qing Yun Resthouse, ligger vid vattnet tvärs emot den traditionella stadsdelen Kampong Ayer. Denna stadsdel är uppbyggd på pålar i vattnet som vi sett överallt på Borneo. Skillnaden här är att det är finare bostäder då medborgarna generellt har det klart bättre ekonomiskt än i grannländerna. I närheten ligger också en moské lite fint med vatten framför i vilket de gyllene kupolerna reflekteras. Annars hittade jag inte mycket intressant på min promenad. De hade visserligen stängt av några gator för marknadsstånd, men inget intressant då drt var samma saker som jag sett i övriga Borneo, fast nu till högre pris. Efter att Emelie piggnat till på eftermiddagen gick vi i samma kvarter och kollade på moskén igen liksom i några gallerior. Mycket var dock stängt och en hel del såg ut att vara permanent stängt. Vi hittade ett litet kinesiskt tempel i staden, tror det var taoistiskt men osäker. 40.000 av kinesiskt ursprung är medborgare i Brunei, vilket innebär 10% av befolkningen. Ca 25% är av annan etnicitet, en del indier och inhemska dayaker. Störst del av medborgarna är malajer ca 65%. Det finns även en hel del malajiska malaysier här men de är inte medborgare. Att vara medborgare i detta lilla land innebär många ekonomiska fördelar. Är man inte medborgare tvingas man i princip flytta när man nått pensionsålder, annars måste man lämna och återvända varje månad för tillfälligt tillstånd att vistas här. Landet har i år infört sharialagstiftning på en del områden. Så som att händer (senare fötter) huggs av på tjuvar, man kan dömas till döden genom stening, homosexualitet är belagt med dödsstraff, en massa brott är belagda med dödsstraff och detta kan ske genom halshuggning. Mindre trevliga saker och alkohol och fläsk är försvunnet. Tycker synd om de 10% kineser, de brukar ju uppskatta båda ;-P. Det är också väldigt mycket varnande reklam och skyltar med bötesbelopp på vad man får betala om man gör fel. Jag och Emelie har dock lyckats behålla både händer, huvuden och pengar trots vårat syndiga leverne . Det fanns en del saker som hade varit intressanta att se, som sultanens palats. Sultanen har absolut makt här som envåldshärskare enligt 1700-tals ideal. Han är också en av världens rikaste, god för 20 miljarder dollar. Han ska enligt uppgift ha hangarer av sportbilar och palatset har 200 badrum. Han har sedan självständigheten rört landet i en mer fundamental riktning, ett Saudi på Borneo. Precis som gulfstaterna och Saudi så är det olja som gör landet rikt och det är gästarbetare som står för arbetskraften. Men det blev varken en kik på sultanens palats eller regaliamuseet, där kopior av interiören av palatset kan skådas. Vi hängde istället i den lilla stadskärnan och åt streetfood på kvällen efter en eftermiddagsvila. Känns inte som landet har så mycket att erbjuda, näsapor och malajbjörnar har vi redan sett (en stor del av det lilla landet är nationalparksområde). Utan landet känns som ett renare och prydligare Malaysia, men samtidigt dyrare och tråkigare. Inte så konstigt kanske att det länns likt då det är samma folk som bor här som där. Bara att Brunei är betydligt mer striktare och fundamentalistiskt. Tanken var att sultanatet skulle bli en del av Malaysia, som också har flera sultanat med arvsrätt till titeln. Men oljan gjorde det fördelaktigt för det lilla landet att hålla sig utanför. Brunei har inte heller alltid varit så litet. Innan européerna dök upp i området kontrollerade sultanatet kustlinjen på hela Borneo, en bit av ön Mindanao i Filippinerna liksom landets nuvarande huvudstad Manilla. Spanjorer portugiser, holländare och senare britter reducerade det dock efter hand till det lilla område som det har nu. Så Brunei imponerade varken på mig eller Emelie. Vi visste inte riktigt vad vi hade att förvänta oss. Hur strikta var klädkoderna? Men det visade sig vara likt Malaysia fast tråkigare och både gästarbetare och turister gick i korta shorts och ärmlösa t-shirts. Var ju framförallt hur kvinnor ska klä sig vi hade funderingar kring, men icke-muslimer här verkar göra som de vill. Kvinnorna av malajfolk var dock påpälsade, mindre skönt i den för dagen 32°C värmen och höga luftfuktigheten. Men samma sak har vi sett i Malaysia. De muslimska kvinnorna står och tar foton på makarna och sönerna iklädda shorts som hoppar och leker i vattnet. Döttrarna har både kläder och slöja på sig i vattnet och vistas en bit bort. Nu lämnar vi de mer trångsynta trakterna för en internationell metropol. Brunei hade säkert kunnat vara intressant om vi hade velat se djur och natur och inte gjort det i malaysiska Borneo. Men där gör det bättre och betydligt billigare och så går inte våra få bruneiska dollar ner i en fundamentalistisk despots fickor. Något positivt som annars kan sägas om landet är att Emelie glädjande hört kpop spelas (speciellt har hon gillat pianoversionerna av Twice och Blackpinks hits på flugplatsen :-) ) och att det gick väldigt smidigt och snabbt att både ta sig in och ut ur landet. Annars har vår 36h vistelse mest varit att vi nu kan bocka av på listan att vi besökt landet och fästa den inköpta magneten på Sydostaienkartan.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige