No More Champagne

fredag 3 januari 2020 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

Tillbaka till Kuala Lumpur för min del efter tre år. För Emelie är det första gången här och vi satsade redan innan ankomst på shopping och stadsliv framflr sightseeing och turistmål, även om en hel del av galleriorna är turistmål i sig själva. En Grabtaxi tog oss från flygplatsen de 45 min in till staden och vårat boende. Boendet hade jag bokat långt innan vi ens planerat resan. Detta då vi visste att det skulle bli svårt att få tag på ett schysst boende över nyår. Vi hade bokat in oss på en lägenhet i D'Majestic Place i Pudu, nära Bukit Bintang. En stor lägenhet med vy över stadens skyline och en infinitypool på taket. Mycket av vår vistelse handlade om gallerior, första dagen styrde vi våra steg till mot gallerian Pavillion i Bukit Bintang. Emelie markade helt ur när hon såg en nästan fullskalig replica av Millenium Falcon och en massa rödfärgade First Order Stormtroopers. Jag var tvungen att lugna ner henne lite så hon inte spenderade allt hon hade på Star Warsfigurer . Mycket av vår tid har spenderats med apostlahästarna i rörelse, vi vandrade andra dagen till Central Market vid Petaling Street (Chinatown) och shoppade en del. Vid mitt första besök bodde jag tvärs över Central Market men missade att det fanns uteliv runt knuten. Vi hamnade efter shoppingen på Reggae Bar och drack drinkar i förberedelse för det nya året. Drinkarna som inte kostade mer än 40-50 kr var dock betydligt mer potenta än diton i Sverige för det tredubbla priset. Efter två drinkar var var det på betydligt skakigare ben vi letade oss tillbaka mot Bukit Bintang och galleriorna där. Efter fortsatt shopping blev det sedan hemgång och drinkar i vår lägenhet till dess att klockan närmade sig tolv. Då tog vi oss upp på taket och fick se fyrverkerierna smälla av vid Petronas Twin Towers. Det blev dock varken champagne eller något annat mousserande under aftonen, även den billigaste flaskan cava eller prosecco som på Systemet skulle kostat en hundring, gick här för 400-500kr. Så vi körde drinkar och öl, samt lite smaksatt koreansk soju. Det nya året började inte i shoppingens tecken utan solens. Vi låg tre timmar vid takpoolen och fick i oss dygnets väsentliga timmar av solsken, 11-14, solar man andra tider än det så är man mer lat än vill ha en Hogan-bränna . Efter sol blev det galleriorna igen, Pavillion, Lot10, Beraja Times Square och Farenheit. Shopping såklart igen och fynd på japanska NK(Isetan) som har 6 våningar av butiker i Bukit Bintang. Vårat flyg mot Skandinavien skulle lämna först efter midnatt på fredagen, detta innebar att vi hade hela torsdagen att shoppa. Speciellt då vädret för dagen var mulet, 32°C som skulle kännas som 37°C, det gjorde det. Frukost/lunch intigs på trevliga The Toast tvärs över gatan. Sedan blev det åter gallerior och Chinatown för att shoppa allt vi behöver och inte behöver. Hittat en del bra fynd på Uniqlo och köpt en massa välbehövligt krafs på Yubiso. Då jag till skillnad från Emelie besökt staden tidigare så hade jag inga måsten. Vi såg kinesiska tempel, hinduistiska tempel och moskéer, även någon kyrka på distsns. Så vi hade gudarna med oss och kände inte att vi behövde mer sightseeing. Vi var ju uppe i 101 i Taipei och alla städer är lika ifrån ovan, hus och gator. Det enda jag känner att jag hade velat åka till någon gång är Batu Caves i utkanten av staden, men det får bli en annan gång jag spanar in den hinduistiska helgedomen. Malaysia har under veckorna här bjudit på sig från sina bästa sidor. Vackert väder, djungel, djurliv och shopping, något annat positivt är att lsndet inte heller desperat vill ha turism och turisters pengar. Förutom i Chinatown och på Streetfoodgatan känner isllafall jag mig sällan som att försäljare och andra näringsidkare försöker locka mig eller tjatar på mig. Det är jäkligt skönt och jag tycker att fler borde resa hit. Visst alkoholen är dyr jämfört med länderna runtomkring, men få av dem kan erbjuda samma mångfald av malajiskt, kinesiskt, indiskt (tamilskt) och dayakiskt. Sen finns en historia av riken, kolonialism och urinvånare som är spännande. Vi har verkligen haft det helt fantastiskt och det känns trist nu att lämna över 30gradig värme och den hemska doften (och smaken) av durian bakom oss.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige