Nyårsdagen - 3 januari 2020

lördag 4 januari 2020 Las Grutas, Río Negro, Argentina

Nyårsdagen 1 januari 2020

Det skulle bli åska och regn på eftermiddagen så vi gick ut redan vid 11-tiden. Stadens gågata är lång och idag var den nästan folktom. Fortsatte på strandpromenaden som är ännu längre. Gick ned till en strand för att känna på vattnet. Svårt att gå ut för just här var det inte sand utan runda, slipade stenar. Eric fick hålla i mig när jag tog av mig skorna för att gå ut i vattnet. Så skönt med lite svalka i det klara vattnet. På hemväg fick vi se fina fåglar, som vi, efter lite efterforskningar (på museum nästa dag), fick namnet på: bandúrria (black-faced Ibis).
Vi ägnade eftermiddagen till att skriva i denna resdagbok, kolla upp hotell och bussar för kommande dagar. Sen kom ovädret. Blixtar och åskknallar avlöste varandra och det regnade rejält. Vi passade på att ta siesta och jag lyssnade på Storytel. Framåt 20-tiden då ovädret var över bestämde vi oss för att gå ut och äta på restaurang. Eric tyckte det var lite väl tidigt förstås. Inte alla restauranger var öppna men på en tvärgata till huvudgatan hittade vi en jättemysig restaurant med röd- och vitrutiga dukar och ganska bra musik. Jag bad dem sänka musiken (man lär sig) och då blev den ännu bättre. Jättegod mat och vin med isbitar. Vi satt ganska länge och njöt. Plötsligt vällde folk in. Klockan var nu 22.30 och när vi kom ut på stora gågatan var trottoarerna fulla med folk. Familjer med både små och stora barn, ungdomar, äldre (i vår ålder) osv som strosade, tittade i skyltfönster och en hel del affärer var öppna. Här finns massor av affärer som tillverkar och säljer choklad. Det är väl influenser från tyskar, österrikare och schweizare som invandrat. Vi gick in i en där det även fanns glass. Det var stort som ett varuhus! Rulltrappor upp till övervåningen, Bord och stolar där man kunde njuta av glass, choklad och även kaffe. Eric köpte en glassbägare med tre olika chokladsmaker. Ljuvligt gott.

Torsdag 2 januari + fredag 3 januari
On the road again. Klockan 11 var vi tvungna att lämna vårt rum. Vi fick lov att ha vårt bagage kvar. Vår buss till San Antonio Oeste skulle inte gå förrän kl. 18. Vi strosade runt i staden, hittade ett mycket intressant museum där vi tänkte mycket på Erics pappa, som var i de här trakterna redan på 1930-talet. /Eric: Pappa red i dessa trakter på 30-talet. Han nämnde ofta Nahuel Huapi, den undersköna sjön som Bariloche ligger vid. Skillnaden är ”bara” att på den tiden bestod staden endast av ett fåtal byggnader jämfört med idag. Muséet handlade om regionens och indianernas historia, och vi har hemma en del av de verktyg gauchos (argentinska cowboys) använde sig av vid boskapsskötseln./ Åt en stadig lunch då vi skulle åka nattbuss och inte vara framme förrän 08.00 på morgonen. Vi hade köpt med oss päron, nötter och lite annat att ha på resan.
Eric var väldigt mån om att vi skulle vara i mycket god tid vid bussterminalen. Hämtade vårt bagage vid 15-tiden och tog adjö av alla våra vänner på hotellet. En del jobbade där, alla ungdomar var så hjälpsamma så det var svårt att skilja på om de jobbade där eller bara bodde där. En italiensk heltatuerad pojke lagade en dag lunch och bjöd mig och alla andra som just då var där på italiensk pasta med grönsaker.
Taxi till bussterminalen och Eric passade på att boka biljetter till nästa bussresa. Strax efter 17-tiden sa Eric att vi skulle röra på oss. Jaha, och vart skall vi gå då, frågade jag. Följ mig, fick jag till svar. Bredvid den ganska enkla bussterminalen fanns en ståtlig byggnad i sten, som jag faktiskt hade undrat vad det var. Vi gick in där och jag frågade varför vi inte suttit där i stället för på den varma, överfulla bussterminalen. Fick inget svar men plötsligt slog det mig: detta är en järnvägsstation och så fick jag se tåget, som stod inne!! Två splitter nya järnvägsvagnar med en välklädd konduktör i vit skärmmössa. Jag nästan skrek ”vi skall åka tåg”!!! Eric hade pratat om en överraskning men ett tag trodde jag bara det var att vi skulle åka fin nattbuss. Men åka tåg fanns inte på min karta. Det visade sig att Eric hade läst på om det här berömda ”Tren Patagonico” (Patagoniska tåget) redan i somras, men det gick inte att förbeställa eller ens vara säker på tidtabeller, så Eric åkte ensam till stationen i söndags när vi kom till Bariloche och bokade/betalade biljetterna. Resan tar 14 timmar och sträckan är c:a 63 mil. Vad tror ni det kostar att åka detta förstaklass moderna tåg? Jo, hela 230 kronor per person! Det är den enda järnvägslinjen som existerar i provinsen Rio Negro och drivs av delstatsregeringen av närmast nostalgiska skäl. Därav antagligen det ”överkomliga” priset.
Vilken känsla: svalt, sköna säten, rent, fin toalett (en för damer och en annan för herrar i den andra vagnen). En man som ibland kom och sålde mackor, dricka, kex mm. En städare, som höll ordning. Ja, lyckan var fullkomlig. Tåget körde nästan inte fortare än vad vi gör inne i Karlsborg. Fantastiskt att kunna följa naturen, se harar, vildhästar i massor, kossor, får; alla vettskrämda när tåget susade (hm) förbi. Till min lycka fick jag även se en tvättäkta gaucho komma ridande. Hästen stegrade sig eftersom han blev rädd för tågets tuta. Tåget passerade små byar med knappt skönjbara hus, mera som uthus, och stannade vid högst tio orter under hela färden. Endast två orter som kan kallas någorlunda stora, och där folk faktiskt gick både av och på. Annars berg och dalar så länge vi såg rester av Anderna och därefter oändliga slätter. När vi vaknade framåt 0630 (vi sov tydligen gott) stod solen högt på himlen och landskapet var platt som en pannkaka; vi var fortfarande i Patagonien men hade kommit in i södra Pampas.
Ganska prick 08 körde tåget långsamt in på San Antonio Oestes järnvägsstation – hela tiden tutande eftersom alla järnvägskorsningar är utan bommar eller signalering. Tutat hade föraren gjort hela resan; ett ”mysigt” ljud ni hört i många vilda västern-filmer. Vi tog en taxi till Las Grutas, c:a 20 km söderut. Vi tittade in på Hotel Riviera (där vi bokat) redan kl. 0830, men eftersom incheckning var först kl. 14 fick vi i alla fall ställa in väskorna och ryggsäckarna.
Redan en halvtimma innan vi kom fram till slutstationen såg vi svart rök på flera ställen. Fram på dagen vällde den svarta röken in och förmörkade solen. Fick reda på att folk har blivit evakuerade men annars är det bara naturen (mest torra buskar) som brinner. Även nu ikväll då solen har gått ned, fortsätter det brinna.  Nyheterna på lokal-TV-kanalen säger att eldarna är under kontroll.
På morgonen såg vi oss omkring i staden. Det var inte mycket rörelse ute. Gick ned till havet, tog av oss skorna och vandrade i vattnet (Atlanten). Det var redan varmt och det kom mer och mer folk med parasoller, solstolar, picknickkorgar och allt som behövs för en dag på stranden. Spännande med tidvattnet. En bil med båt på släp körde ner i vattnet och de försökte få loss båten på släpet. Vi var lite bekymrade för att bilen skulle fastna då vi trodde att vattnet var på väg in men efter en stund insåg vi att vattnet var på väg bort.
Hittade en restaurang och åt frukost. Satt kvar länge för det var många timmar kvar innan vi skulle få vårt rum. Jag hade tagit med baddräkten i min lilla ryggsäck ock kände att jag ville bada. Åh, så skönt det var. Vi fick tillgång till vårt rum redan kl. 13. Vi hade bott på litet enklare boenden (men väldigt mysiga och trevliga) i både Valparaiso och Bariloche. Himmelriket att komma in i ett stort, välstädat rum, kylskåp, A/C, stort badrum. Det blev både persedelvård och kroppsvård. Fast innan dess hade vi gått ned och badat båda två(!) i Atlanten. Jag gick även upp på taket till hotellets pool och soldäck en stund. Efter firande med vår nyårschampagne är det dags (klockan är strax 22) att gå ut i mörka natten och äta middag. Fullt med folk på stan, men åskväder på gång – stora blixtar över havet. Ute är det 33 grader.
Två timmar senare: Vi satt ute och åt vår milanesa de ternera och följde skådespelen (folklivet och det tropiska åskvädret). Precis när vi var klara och höll på att betala kom ett häftigt ösregn. Utrustade med paraply och regncapen från Sofiero (tack Siv) klarade vi oss bra till hotellet. Där hade elen slagits ut! Vi fick hjälp att hitta vårt rum. Tog fram vår medhavda ficklampa och sitter nu och skriver klart. Regnet det bara öser ner. Det sämsta är att inte A/C:n fungerar och det är fortfarande över 30 grader ute...
Vilket skådespel vi haft hela dagen. Vi bor på 4:e våningen med ett jättestort fönster i vårt rum. Från det vi kom in vid 13-tiden till nu ikväll har vi kunnat följa bränderna och nu fascineras vi även av blixtarna. Vid midnatt kom elen tillbaka, men inget internet.

Eric Lund
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Barbro

Låter upplevelserikt , trevligt och lite spännande emellanåt. Ha en fortsatt trevlig resa! Här hemma är vädret skapligt - klart och lite kallare ett par där. Julgranen åkte ut idag, känns som om våren är på väg🙂.

Eric Lund
sm0jsm Publicerat

Hej Barbro. Låter skönt att få ut granen och samtidigt ha vårkänslor. Igår 33 grader, idag 22 och full storm. Vi åker vidare till Bahia Blanca om några timmar och närmar oss områden där Eric tillbringade sina första år. Spännande. Kram

Postat av Eva-Lotta

Vilket äventyr ni är ute på!
Kul med överraskningen tågresan! Allt ni fick se och uppleva. Så himla spännande att följa Er.
Ser framemot nästa dagbok!

Postat av Siv Nerlich

Händelserika dagar för er, tänk att regncapen kom till användning. Här börjar ljuset komma tillbaka och det är nästan lite vårkänslor. I e.m. bio Star Wars med Petter

Postat av Malte

Qul följa er! Åker ni till Sten Bergmans Eldslandet så se upp för Komodovaranen 100 kg, släkting till min Jenny, Cu-ödlan.

Postat av Sten Eriksson

Har sommarsolen gjort er till bandúrria (black-faced Ibis)?
Era berättelser är lika njutbara som nyårschampagnen var - å ni duschar oss med detta nästa varje dag. Prost!

Postat av Lena

☀️ Tack för upplevelserik läsning❣️