Jul 2019

fredag 27 december 2019 Ao Nang, Krabi, Thailand

Hej Alla,

Det var ett tag sedan vi skrev men på denna resan är det fokus på avkoppling.

Den 21/12 styrde vi kosan mot Tigercave temple som är ett buddistempel som ligger på toppen av ett berg. Solen skiner även denna dag och totalt på resan har vi bara haft 2 timmar regn. Vägen upp består av en trappa med 1200 trappsteg. I traditionell Thaistyle-anda så varierar trappstegen väldigt mycket. En del är vanliga trappsteg och en del är 40 cm höga så det tar på krafterna att ta sig upp. Belöningen är en fantastisk utsikt över Krabi och dess makalösa sandstensklippor. Vid foten av berget råder närmast apornas planet-stämning. Alla som handlar något att äta attackeras genast av apor. Karolinas mamma hade sett fram emot en god glass men knappt hade hon tagit av pappret förrän en stor apa fick dagens dessert.

På kvällen åt vi på vårt nya favorithak som är en restaurang som ägs av samma kille som körde taxin till Templet. Som på många andra ställen utanför turiststråken är restaurangen en familjehistoria. Mamman lagar maten, pappan håller koll på pengarna och barnen leker bland matgästerna. Dottern i familjen, 3 åriga Ailada, charmade oss rejält. Hon hoppade mellan Tea och Iris knän och delade ut småstenar som är hennes favoritleksak efter en plast-spark som hon bär runt på bland borden. Hon är en av anledningarna till att Tea och Iris gärna återkommer kväll efter kväll. Hennes storebror har en viktig uppgift, det är att ta med Ailada över till ett minimart, som ligger snett över vägen, för att handla glass för drickspengarna.

Vi har hängt med Josse, Jesper, Anja och Emil ett par dagar och de e najs. Även Ylva, Rikard, Astri och Leo har varit med och även de e najs. Det har blivit Long beach och AoNangstranden och avkopplande kvällar. På Julafton hade vi ett lite julklappsspel med J.E.J.A (Josse, Emil, Jesper och Anja) och budget var max 100 Bath (ca 30 kronor). Nöjdast var nog Jesper som fick en gummitupp som lät hyfsat autentiskt när man klämde på den. Redan någon morgon senare fick den gala i soluppgången då Jesper med stor glädje väckte Emil med den 😊

Julmiddagen intog vi på Green Pepper i vanlig ordning och det var det supergod mat.

Juldagen tillbringades på Poda Island som vi kom till med en privat longtailbåt. När Komstedt, Andreas och Ylva, Rikard, Astri och Leo hade blivit hämtade till piren frågade båtkillen ifall vi skulle åka. Vi förklarade att vi väntade på en familj som skulle hämtas på Hula Hula. Båtkillen såg fundersam ut och sa att han redan hämtat dem. Det visade sig att han hämtat en helt annan familj som antagligen skulle till ett annat ställe 😊. Det var kul tyckte vi och även båtkillen för han bad Karro följa med och hämta J.E.J.A på hotellet så att det blev rätt denna gången. Han skrattade fortfarande nervöst när de kom tillbaka efter 15 minuter.

Poda är fortfarande en paradis ö men även om priset för inträdet i nationalparken ökat och båtpriserna dit gått upp så var det fler människor än det varit någonsin tidigare då vi varit där. Vi hittade dock lite mer space längre bort på stranden så vi hade det riktigt bra. Vi snorklade lite och såg en del fisk. Det var papegojfiskar och andra mindre fiskar men precis innan vi skulle upp simmade vi förbi en liten smal banded seasnake och de är ju inte så trevliga om man blir biten även om de är häftiga att titta på.

Detta var ju ett par dagar sedan (läs början på resan) så fler inlägg kommer inom kort och då hoppas jag även kunna lägga upp lite bilder.

Ha det så bra så länge.

Jonas Komstedt