Lördag 4 - måndag 6 januari 2020

måndag 6 januari 2020 Tres Arroyos, Buenos Aires, Argentina

Lördag 4 – söndag 5 januari 2020

Efter regn kommer solsken men oj vad det blåste ute och bara 22 grader varmt. Vilken skillnad mot gårdagens 33. Nu var det redan dags att packa ihop igen. Kl 10 checkade vi ut och fick  ställa in  vårt bagage. Vi fick lov att utnyttja hotellets kafeteria mm hela dagen. Vår buss till Bahia Blanca gick först 17.30.
Eric packade upp datorn och vi kollade som vanligt busstider och hotell för ett par dagar framöver. Jag passade också på att besöka hotellets takterass där jag låg i solen en timma. Bäst att passa på. Idag gick det nästan inte att vara på stranden. Atlantens vågor gick meterhöga och det var inte många som badade eller var på stranden. Varken parasoller eller de små populära tälten gick att förankra. Vi gick i alla fall en timma utefter stranden (jag med skydd för öronen). Det var lunchdags och vi gick till vår restaurang. Istället för att vara på stranden var folket på restaurang. Vi fick ett bord och den dricka vi beställt. Maten fick vi vänta på en timma. Oss gjorde det ingenting. Vi hade inget annat för oss.
Vi bestämde att åka lokalbuss till bussterminalen i San Antonio Oeste. Väl på bussen fick vi reda på att det inte gick att betala kontant på bussen (precis som hemma). En flicka som arbetade på vårt hotell erbjöd sig att betala med sitt busskort så det löste sig.
Bussterminalen var av modell mindre. Det fanns dock en kafeteria. Bussen skulle bli en timma försenad. Vi köpte var sin glass. När bussen kom var den två timmar försenad. Seg väntan... Först kl. 02.00 checkade vi in på vårt hotell i Bahia Blanca.
Kl. 11.00 var det dags att checka ut! Det blev några timmars sömn i alla fall. Även här fick vi tillgång till alla utrymmen utom vårt rum. Många fina sittgrupper, mycket växter och ett bra bord för Eric. Idag måste Eric jobba med sin artikel till QTC.
Det skulle bli regn på eftermiddagen så vi tog en två-timmars promenad i Bahia Blanca. Gick in och satte oss i katedralen där en mässa pågick. Det var väldigt kvavt ute och 27 grader. Letade efter historiska museet men det var stängt. Utanför museet pågick förberedelser för ett par lopp på kvällen; ett lopp på 3,5 km för barn kl 1930 och ett på 8,5 km kl 2230 för äldre.
Vi hann precis tillbaka till hotellet innan regnet kom. Efter några rejäla skurar och åska var vår gata förvandlad till en flod. Mellan några regnskurar gick vi ut för att äta middag. Klockan var fem och servitören talade om att kocken ännu inte kommit så de kunde bara servera enkla rätter. Det blev pasta. Alla andra drack kaffe och åt bakverk!! Bussen gick prick kl 20.00 och vi kunde checka in strax före midnatt i staden Tres Arroyos.

Måndag 6 januari
Det var spännande att börja vandringen ut i staden där Eric tillbringade sina första fyra år på Frälsningsarméns hem för föräldralösa barn som hans pappa och mamma förestod. När vi kom fram till kyrkan var den låst och en skylt talade om att den var stängd på måndagar. Ridå! Men man får inte ge upp. En dam kom gående och Eric frågade henne om hon kände någon som hörde till kyrkan. Hon pekade på huset bredvid och sa att de som bor där nog kunde hjälpa oss. Vi ringde på, ingen öppnade men plötsligt dök en kvinna och en hund upp från trädgården. Familjen som bodde där var på väg någonstans. Eric förklarade vem han var och då ropade hon på sin man som satt i bilen. Den var försedd med Frälsningsarméns emblem. De blev båda väldigt intresserade och berättade om nuvarande verksamhet. Eric visade sin pappas argentinska körkort från 1937 och sitt eget pass från 1949. Efter mycket prat visade frun in oss i ett rum där hon lagt fram stora pappskivor med gamla fotografier uppsatta. Vi hittade Erics pappa Sven José på flera bilder. Jag blev riktigt rörd. Hade gärna velat förstå allt de pratade om men var glad för Erics skull. Hade vi kommit ett par minuter senare hade de hunnit åka. Vi tog mycket bilder, skrev ned varandras namn och adresser, tackade för oss och gick med lätta steg därifrån.
Fortsatte mot centrum och kom till stadshuset. En mycket pampig byggnad. Öppen!  Nu får du fråga om du och Margareta finns registrerade i några böcker, sa jag. Folkbokföring tänkte jag. Träffade en mycket trevlig flicka/dam som intresserat lyssnade på  Erics berättelse. Men ingen sådan registrering fanns. Mycket märkligt, tycker jag. Hon tyckte vi skulle gå till  stadens museum och ringde dit och förvarnade om att vi skulle komma. Det låg några gator bort och en dam, Sonia, välkomnade oss hjärtligt. Vi studerade museets kavalkad av bilder från 1700-talet och framåt under en dryg timma. Vi kände oss  ändå väldigt nöjda. Blev rekommenderade att gå till ett fint kafé, La Perla, och fick även tips på en bra restaurang inför kvällens middag. Så skönt att sjunka ned och få kaffe med wienerbröd (typ) och prata igenom dagens upplevelser.
Konstaterade att Tres Arroyos var en riktigt trevlig stad där de gamla, vackra husen och trottoarer m.m. underhålls och villor med små trädgårdar är välskötta. Ett tecken på bra ekonomi trots att taxichauffören som körde oss hem från kvällens middag beklagade sig över att allting är så dyrt. Naturligtvis är det en svag ekonomi när en taxiresa på fyra kilometer endast kostar 12 kronor! Väl på hotellet visade stegmätaren att vi hade gått drygt 12000 steg. Vi var rätt trötta både fysiskt och mentalt. Siestan var välkommen.
Rekommendationen om restaurangen Angelo visade sig vara en fullträff. Resans godaste köttbit (bife de chorizo) avnjöts med spansk potatis (tunna friterade skivor), mojo och ett argentinsk mendozavin. Efterrätt med tiramisú och chokladmousse avslutade en lyckad dag. Taxi hem! Där rök 12 kronor igen... Vi lägger ut bilder på Facebook.

Eric Lund
Senast aktiv - från Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien
Kommentarer
Postat av Sten Eriksson

Fantastiskt, "här har du ditt liv" live beskrivet av kända personer i min närhet.
Här visar morgondagens prognos på 12 C i morgon - men moln o lite regn.
Stackars svenskharar, kritvita mot den mörka marken men rävarna jublar.

Hilsen Sten

Postat av Barbro Björklund

Tack för att jag får "vara med" på resan! Resans höjdpunkt, skulle jag tro!
Barbro

Postat av Siv Nerlich

Ni måste varit med om resans höjdpunkt både känslomässigt och godaste köttbiten. Kram från oss.

Eric Lund
sm0jsm Publicerat

Tack kära ni för kommentarer. Ja, det var verkligen höjdpunkten. Nu åker vi mot Buenos Aires och där skall vi bla besöka Svenska kyrkan där Eric är döpt.

Postat av Lena

😘💕Fantastiska, oförglömliga och goda minnen ni har med er och Tack igen för dina så levande reseberättelser kära Brita❣️

Postat av Jocke Lund

Vad roligt att ni fick se bilder på farfar och besöka pappas födelseort! Spännande med Buenos Aires, en häftig stad! När jag var där var vi i svenska kyrkan och såg en lista på döpta barn med pappas namn i. Ha så fortsatt härligt!

Postat av Margareta Jacobsson

Med tårar i ögonen läste jag Brita din berättelse om paret ni träffade! Vi ser fram emot bilder hos er. Kram M

Postat av Elisabeth Lingenäs

Vilken resa, wow!

Postat av Elsa Englund

vilken resa ni gör få veta så mycket kram på er