Dag 33 - Manilla

torsdag 9 januari 2020 Manilla, Metro Manila, Filippinerna

Torsdag 9/1
Haft riktigt ont i ryggen inatt, helt säkert hänger det ihop med det myckna vandrandet igår. Hälen ska vi inte ens prata om. Köpte svindyr tejp för att kunna tejpa foten, annars hade jag inte kunnat gå alls.

Planen för dagen var att ta sig till den kinesiska begravningsplatsen (Thomas ifrågasatte varför det var nödvändigt att se den men jag stod på mig), hade läst om särskilt sevärd den pga sina vackra och speciella gravar. Kyrkogårdenligger en bra bit utanför centrum. Därifrån skulle vi sedan ta oss till Quapo marknad och kolla runt där och i Chinatown. Livet blir dock inte alltid som man tänkt sig.. Lilla söta Dave i receptionen fixade en taxi, Filippinernas svar på Uber, som inte finns här. Hade kollat in kartan och konstaterat att man kunde åka metro dit men min sambo åker hellre taxi så då skulle vi ta tåget tillbaka... Det vi inte då förstått var att 9/1 är en jättestor religiös dag då man firar och hyllar Jesus från Nazareth, en svRt Jesusfigur som sägs besitta besynnerliga krafter. Vi hade under gårdagen sett folk i gula och vinröda kläder och hårband med texten Jesus Nazareno på och bilar utsmyckade med kors och blommor men inte tänkt desto mer på det. Nu visade det sig raskt att halva stan var avstängd för att det skulle hållas en parad till Nazareth-killens ära och vår chaufför kämpade med att hitta vägar som inte var stängda.vi satt periodvis helt stilla och 1,5 h senare kom vi fram till en stor trafikerad gata kantad av smuts, sopor och gummiverkstäder (och en metrostation. Mitt bland dem porten till kyrkogården. STÄNGD!! Traskade på den smala kanten läggs med kyrkogårdens utsida och kryssade mellan hål i gatan och hundbajs i hopp om en annan ingång som vi fick  veta skulle ligga längre ner på gatan. Mycket riktigt fanns den men...... STÄNGD!! Fick veta att det är pga firandet den är stängd 9/1, morr!Vi (jag) kikade suktande in genom en lucka medan Thomas stönade högt... Nåja, skam den som ger sig, tog en knökfull tunnelbana 5 stationer till Quepo och där rådde fullständigt kaos, eller ska jag säga festival. Folkmassan i gult och vinrött var i extas och böljade sig framåt som en stor klump. Alla skulle in i Quapos kyrka där huvudpersonen i detta tydligen finns som staty. Inget av detta visste vi när vi befann oss mitt i detta och vi insåg direkt att det är lika bra att ge upp tankarna på Quapo direkt. Istället begav vi oss till fots till närbelägna Chinatown i hopp om att hitta en tandpetarhållare i porslin (!!!??!!) som Thomas blivit besatt av på en Koreansk restaurang i Coron. Det var dock mest guldaffärer, växlingskontor, matbutiker och affärer som sålde krimskrams inför det kinesiska nyåret om några veckor. Vid det laget var vi hungriga, törstiga, trötta i benen och kissnödiga. Alltså skippade vi tidigare matplaner och gick in på Macao little hotpot vilket visade sig vara en vinstlott. Förutom en ren toa och öl så var maten fantastisk. Man valde typ av buljong och sen vilka tillbehör man ville ha i den. Buljongen kokade man sedan på en platta på bordet och så la man i tillbehör efterhand. Jag tog räkor, dumplings, okra, vattenspenat och så vräkte jag på med knipplök, vitlök och chili. Thomas valde istället två olika sorters kött. Bland det godaste jag ätit här och lite trevligt pyssel medan kaoset höll på utanför.

Vi kom fram till att det var helt dödfött att försöka komma med tåget in till stan och att det smartaste förmodligen var att gå. Bara dryga 3 km hade i normalfallet inte varit så farligt (även om vi redan gått långt) men min fot uppskattade inte alls beslutet. Samtidigt var det ett jättebra sätt att i sakta mak se folklivet. Folk låg och sov överallt! På bä kar, på cyklar, på gatan. Det kändes som att John Blund kastat ut sömnpulver över hela stan. Bara några tiggare var vakna och efterhängsna. Konstaterade att mycket var stängt hela dagen även inne i stan, typ alla de ställen vi besökt de två senaste dagarna.

Puh, vi kom tillbaks till hotellet till slut och lille Dave blev alldeles till sig när han hörde om vår lilla utflykt, han hade nämligen ingen aning om att allt detta skulle pågå 9/1 vilket är lite förvånande då jag senare i boken hittade massor info om just denna helgdag som är enormt stor och viktig och med tanke på hur det såg ut på stan så tycker man att alla locals borde känna till evenemanget. Nåja, då vet vi det till nästa gång 😁

Lade oss på taket och läste, ingen sol idag heller men skönt ändå.senare på em anlände massörer vi bokat in och där på solstolarna fick vi 90 minuter hård massage. Vilken arbetsställning men massörerna verkade helt oberörda. Internet och 3G nätet var mer eller mindre utslaget hela dagen - också pga Nazareth-killen, näten blev helt enkelt överbelastade. Mycket han ställde till med...

På kvällen åt vi på en sådär Tapas-restaurang men fick åtminstone höra ett par spanska sånger av några musikanter som stod vid vårt bord och skrålade. På väg tillbaka hittade jag ett ställe där jag kunde bli av med en månads benpäls och eftersom vi ändå var på gång och hade noterat att vi hade för mycket kontanter kvar så beställde vi också var sin timmes fotmassage. Med väntan, sölande och undrande så resulterade det att vi inte kom isäng förrän kl 01 vår sista natt i Filippinerna.

Tine Asplund
Senast aktiv - från Manilla, Metro Manila, Filippinerna