Båt, blomster och Mama Mia

måndag 13 januari 2020 Bangkok, Thailand

Dagen började med tidigt efter varierande sömn för alla i sällskapet. Ja, B vaknade tidigare än tidigast och besökte hotellets gym, jag valde att sova lite till ;)

Stärkta av mastodontfrukost (tack å lov fanns kontinental sådan, inte bara den där asiatiska lunchliknande frukostbuffén) var vi redo för nya äventyr. Vi promenerade ner till vattnet för att åka flodbåt. Pappa som åkt förr guidade, ibland sa han vad vi åkte förbi, ibland sa han "det här var nåt viktigt hus men jag har glömt vad", varpå Bernt som satt med näsan i Google Maps i telefonen upplyste om vad det var för något (nejnej, han har inte aaaaaaalls fetisch för kartor...). Mysigt sätt att turista, guppa fram och se blandningen av höga hus, guldiga tempel och längre bostadshus. Ett himla rushande på och av vid stationerna, ibland såg man fiskar i vattnet bredvid båten. Lite fåglar fanns det oxå, ibland såg det ut som att de stod på vattnet, men egentligen tjuvliftade de bara med något plastskräp, sånt fanns det en del av i floden (Inte i närheten av hur det var i Sao Paulo, men nog mycket ändå). Antar det är sånt som får en att uppskatta det man har hemma, om inte annat..

Vi åkte till det som kanske eller kanske inte var slutstationen, där en klocka informerade oss om att det var 35,5 grader varmt och det kändes... Vi gick runt lite i smala marknadslabyrinter med tusentals små stånd som sålde allt möjligt, livsmedel, kläder, textiler om vartannat. Något andra priser än mer centralt där vi bor... osså varmt, varmt, vaaaaaaarmt!!! (Sen fick jag en smärre aha-upplevelse, lite utifrån-perspektiv på hur andra upplever mitt låga blodsocker, bara att det inte var jag som surnade ihop tillfälligt den här gången...). Inget som inte vätskepåfyllning och en liten paus i skuggan kunde lösa dock.

Sen tog vi båt halvvägs tillbaka, men trots att vi hade en guide med erfarenhet och en med digital karta, så klev vi av för tidigt. Det gjorde inget för då fick vi besöka blomster-marknaden. Sjukt många färgglada blommor och blomsterarrangemang i stort och smått! Vi promenerade till China Town där vi åt lunch. I gyttret stötte vi dessutom på en kändis hemifrån, nämligen Stefan, den galne belgaren - för er som vet vem han är. Lustigt sammanträffande, men ändå inte, våra vägar har ju en tendens att ofta korsas på de mest bisarra platser... Annars var China Town som man kan förvänta sig - rött, guld, krumeluriska skyltar, många restauranger och guldbutiker och elledningstrassel som fått vem som helst att bara gapa.

Jag fick oxå min önskan om att prova durian uppfylld. Durian, frukten som visst ska stinka så väldans. Den luktade förvisso lite udda, mer på avstånd än nära, men tyckte inte det var vare sig starkt eller stinkigt i lukten. Kanske hittade vi "fel" sort? Fruktköttet däremot var sjukt gott, lite som att en avokado och en ananas parat sig. Krämig avokadotextur med söt och solmogetfärsk ananasgott.

På vår promenad tillbaka till hotellet gjorde vi dessutom ett stopp vid ett gulligt vitt och guldigt tempel i 4 våningar. Vi tog av oss skorna å pinnade upp för att hälsa på Buddha som satt där i toppen. Lagom tills vi kommit tillbaka till hotellet för att vila fötterna en smula så började det spöregna, snacka om perfekt tajming!!

Kvällens middag intogs på Mama Mia där chefen själv stod för underhållningen. Mama Mias restaurang var en uteservering på båda sidor om den lilla vägen.  Mama själv var en (snällt beskrivet) rultig kvinna. Hon satt i sin kontorsstol mitt i smeten, snurrade runt och höll stenkoll på alla gäster, skrek och viftade åt personalen och styrde stället med järnhand och falsettröst. Om personalen verkade för långsam, hasade hon ur sin stol och stapplade iväg själv (oftast för att ta betalt). Maten var god och Mama rolig att titta på, så vi var nöjda och glada. Min egen Mama och Papa bjöd på drinkar i en bar bredvid hotellet som avrundning av kvällen. Det är ju inte som att dricka öl på en hotellparkering, men trevligt ändå! (Gammal historia, för dem som inte hört den - lika bra det! 😉)

Godnatt!

Sofia Henriksson