Turist, ja visst

söndag 12 januari 2020 Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

Idag ska vi bocka av turistmålen i Kandy. Börjar med Botaniska trädgården direkt på morgonen. Parken är gigantisk och rymmer fyra tusen olika sorters växter. Träden är böst tycker vi, hittar ett träd som heter Canon ball som har frukter som kanonkulor 💣och fantastiska rosa blommor. Bambu som är så gigantiska att Micke ser ut som en liten plutt när han står bredvid. Benjaminfikus som gigantiska träd och på ett ställe i parken hänger det hundratals stora fladdermöss i träden🦇. Måste vara Fladdermusträd. Två timmar senare åker vi till Bahiravakanda-buddhan som är en jättestor Buddha i modern tappning som blickar ut över staden från ett berg. Här måste man dölja knä och axlar och ta av sina skor. På med linnebyxor och av med skorna. Check på den och vidare till en utkiksplats på andra sidan stan där vi äter lunch, så dåligt och dyrt☹️en riktig turistfälla !!  Sedan blir det besök på Heliga tandens tempel, stadens stolthet. För att komma in måste vi passera säkerhetsvakter och gå igenom metallbågar och betala förståss😉Templet utsattes 1998 för ett bombattentat och sedan dess är säkerheten hög. Beväpnade vakter finns överallt. I det här templet ska Buddhas tand finnas enligt sägen. När Micke frågar vår Chaufför som är Buddist hur de faktiskt  kan veta att det finns en tand därinne eftersom man aldrig får se den utan bara en relik, så får han bara en frågande blick till svar. Hur kan du ens fråga något så dumt verkar han tänka. För honom liksom för alla de tusentals buddhister som vallfärdar hit varje år råder det inga tvivel, hör inne finns Buddhas tand. De flesta lankeser som besöker templet köper Lotusblommor eller andra gåvor som de offrar till Buddhan, det blir snart ett hav av blommor därinne. Templet är väldigt vackert och stort, det tar oss nästan en timme att gå runt. När vi är klara tar vi en promenad längs Kandy Lake till ett kulturhus där vi ska se på en dansshow. Dansen varar en timme och ja -den var väldigt annorlunda. Tror att det blev lite FÖR mycket kultur för vår del. Vi går hem till hotellet och slinker in på en en restaurang med namnet Global food. Andra dåliga matupplevelsen på samma dag😡😩. Stackars Micke, jag är inte rolig att tas med när maten är dålig! Köper glass i snabbköpet på vägen hem att trösta oss med. Sommar som stockar, imorgon ska vi söderut till Kitulgala för att testa rafting. Sedan vidare till den lilla byn Nallathanniya vid foten av berget Sri Prada för att göra vår största utmaning- bestiga Adams Peak.