Ö 2 - Koh Maak - avverkad 4-10 januari

tisdag 14 januari 2020 Ko Kut District, Trat, Thailand

Igenkända! :) Skumt att vi var här för 8 år sen och de minns en! Det ser sig väldigt likt ut nu med. Men att vara här när Bibben så nyligen gått bort känns ju otroligt märkligt, läskigt, men tacksamt. Vi lärde känna varann här 2012 och hängde ihop alla 3. Åkte på båtturer, badade, snackade, hängde i Monkey Bar. Hoppas du mår fint där du är fina Bibben ❤ V.I.F

Watermelonshake och pineappleshake direkt. Sen tur på ön och åt lunch vid "Goodbye"-piren på Makathanee. Måns bananpannkaka med honung å en ws och jag fried rice chicken och lemonshake. Att jag kunnat glömt hur gott det är då!? Spelade biljard å jag sköt ner svart till slut.....

Hem, badade! Såååå skönt! Gillar att vi bor på stranden, havsutsikt å så sandbotten. Lite grumligt då regn inatt, så troligen därför helt ensamma i havet å typ 2 tilö längs hela kusten! Njuter av att vara här igen! Ledsamt att strand och träd ryckts bort bara. Syns tydligt hur havet tar.

Spelade kort och började räkna resultat.

På byn för min "djungelrestaurang", men hittade inte. Måns fick plötsligt "ont i höften", läs vill inte leta ner, så vi åt hemma i tom restaurang. Måns fried rice shrimps och en....ws... :D Jag smarrig pad thai och en Leo. Det ÄR Chang som är bäst av de 3 ölen här. Nu behöver jag inte fundera mer!

Spelade 2048 och sudoko. Måns: "Jag känner mig smart när jag tränar hjärnan så här" 💙

11e vaknade jag igen av åska å rikrigt ösregn! Somnade om och det är fint å ☀️ när vi vaknar vid halv 8. Å vilken lyx att stänga av fläkten, öppna dörrarna och höra havet slå mot land! Me like!

Det är väldig skillnad på ebb och flod här. Så är det ju fullmåne med. Men så mycket strand och palmer som havet tagit här. På FB såg jag ju att "The Palm" hade knäckts, å på plats syns det att den fattas längs stranden.

Mycket spela kort och bad idag. Började träna på handstående. Fast jag är 46 borde jag kunna lära mig?!

Lunch hemmavid. Ris, russin, cashewnötter, ägg, ananas som uppochnervänd skål. Så mumsigt!! Måste komma ihåg att göra hemma.

På em gick vi på promenad för att hitta Turtle Beach. Hamnade till väster och på fin resort i djungeln med fin strand men lågt vatten. Måns samlade snäckor och mamman andades.... :)

Hemåt, spelade biljard och ws och ls på Makathanee. Stranden hem och förbi favorithängstället med Bibben 2012. Ingen massage vid stranden längre. Finns en mitt vid piren, men okul ligga där. Ingen massage på Monkey längre heller :( Det som är så magiskt! Ska ha massage imorgon, så är det bara!

Slappade och gick sen för att leta upp pasta- och pizzabuffen.... Vi är de enda som går här i Thailand. Varit så var gång jag är här. Ibland påminns jag alltför mycket om min kassa syn.... Tror nuförtiden man måste ha körkort för att få hyra moppe, men jag ska passa på och prova här. Det är helt platt, bra vägar och bara enstaka jeepar.

Vi gick och gick och tydligen oxå förbi bufféstället. Tillbaka å hittade restaurangen. "Buffé was last year". Jaja, pizza fanns här än och vi fick ner varsena smaskiga och gigantiska och tjocka - och läsk till! Ibland får man lyxa, men den va inte så god som jag önskat.... Hemma är det dåligt med shakes och iskaffe, så med lite tur dricker jag bara vatten och 🍺 framöver...

Biljard här med. Jag fick Eierlikör av tysken och Måns klubba och kinderchoklad. Synd han inte gillar choklad... 🙃

Fick skjuts hem med några ungdomar - skönt!
Kollade in Monkey Bar. Sig lik, men hängmattor utbytta mot stolar :( Vid 20.30 här är man liksom klar med sin dag och inget party för min del. Däckade hemma :)

12e
Vi har inte så skärmfritt som tänkt, men det blev iaf mindre... Måns läser, ritar, vi spelar massa kort. På plattan gäller bara sudoku å hänga gubbe å 2048 (å wordfeud för mamman).

Gick iväg för att äta lunch vid piren. Måns spaghetti och köttfärssås. Tog såååån tid innan jag min bananpannkaka. Måns hittade svenska kompisar. Jag väntade ut massage med sol å bad å Måns å Theo badade. Tog "bara" nacke, skuldror, rygg. Så stel i höger sida å tänkte bli av med det nu. Fick 1 tim 400 THB. Träffade barnen å en mamma, Lotta. Måns rivit sig på armen på korall å fått omlagt: "Jag ville inte störa din massage". Snuttepåg :)

Iväg till "finaffär" å köpte glass, öl, sjögräs mm. Hängde med dem tills helt mörkt å de sista-kvällen-äta så vi hem. Tänkte gå på byn, men åt hemma å spelade kort. Imorgon ska vi hyra moppe å se hur det går.... Första gången sen vurpan på Lefkas 2002. Blir kanon detta! Då kan vi åka runt hela ön.

13e
Då har jag kört moppe igen!!!! Det gick såååå bra - nästan hela tiden.... 300 THB för skada på en förrådsvägg bara..... Såååå pinsamt. Vi kom till en resort, jag stannar moppen, ska fälla ner stöd och kickstartar med Måns på in i 4 stolar som trycks genom en vägg 😱 Är tack å lov snabb å får stopp på den, men hm - hål i väggen.....

Vi går in på resorten, går på en lååååång pir, fantastisk utsikt. Tillbaks inom en halvtimme, ingen reagerar. Tanken finns ju att dra utan att berätta, förlåt.... Å andra sidan måste jag visa för Måns att man gör rätt för sig.

Hittar en, men hon tror vi vill parkera... Nästa följer med och kollar. Hon ringer manager. Berättar exakt och hoppas de bara glada jag berättar. Men han vilö ha 300. Det överlever jag. Har en 1000 bara å då börjar han prata med kollegan som om de vill ta mer betalt. Slutar iaf med 100 kr för en väggkrasch.... Kör ändå nöjd därifrån. Kunde ju både gått värre och kostat mer.

Till Sportbaren igen å biljard. Delade spaghetti å köttfärssås så vi hade plats kvar till vars en smaskig glass :P Dock inte som på bilderna, men första kulorna på den här semestern. Få se vad magen säger. Men snubben är ju tysk ;)

Åkte själv på moppen för att ta ut pengar på ATM. Inte helt lätt att hitta inne vid nåt stort hus. Å så "Out of order".....

Gick runt och letade mat. Många ställen ser så sjabbiga/döda ut, men så på andra sidan, som nu vid havet, ett supermysigt ställe. Låg vänster om piren.

Kom på att man ju måste dricka Pina Colada när man är i 🍍och 🥥 paradis. Å den slank ner :P

Hemma igen och när jag ligger i hängmattan och kollar FBfoton från 2012 hörs Europe från Monkey Bar "Final countdown". Skålade Chang för Bibben ❤

14e
Jag och pengar. Måste bara. Enda ATM var ju trasig. Kan få pengar hos Information Center. 10 000 THB. "5% admission, 500 THB". Ok, nu blir det en kortdragning och svensk bank kan inte ta 1.65% + 10 kr och sparar ATM-avgift 220 THB, men varför ska en bank/center ta lika mycket betalt som ett bungalowdygn? Ska jag iväg länge fler gånger ska jag ta med THB från Sverige för hela resan.....

Packade ihop, åt vars en pannkaka, Måns med banan och jag med ananas. Spelade kort. Sen blev vi skjutsade på jeep till piren. Speedbåt till Koh Kut. Å svårare komma ombord än träbåten :D Det skumpar rätt oskönt när det går fort, men fint komma fram fort. Likadan båt jag åkte mellan Koh Chang och Koh Mak med Måns 2012. Tänk vad jag klarade av på helt egen hand! Folk sa jag var modig då - det kan jag se först nu....

Viss förvirring var alla skulle av. Vi iaf med sista gänget och vidare med jeep. Fransman som älskar "Do do do ter tham" och vi sjöng. De impade att jag kan så mycket av texten :D

Ön verkar vara enligt nätet - backig, genuint thai, fina stränder. Vi kommer till vårt ställe Cozy House. Hus runt stor gräsmatta, mangroveträsk nedanför trädäck på vår baksida. Det finns kök att laga mat i, kanoter att paddla till stranden med, stort trädäck. "Mamma, här kan du byta böcker!" 💙

Jag gillar ju vindar från havet, men lugnet här kanske vinner i längden. Nytt inlägg om resten av dan och livet på Koh Kut kommer kanske om en vecka. Vi kom ju på att vi har halva semestern kvar :D 💪🥥🍍🍉🏖🍺☀️ Kramar

Lä kxn - Hejdå :)

Mize Samuelsson