Vi bor till vänster
Vi bor till vänster

Singapore

måndag 20 januari 2020 Singapore

Vi kom hit utan större fadäser, det vart sent, vi var inte frammme på hotellet förrän vid 02.15 på söndagmmorgonen.
Sov ut till 11 på förmiddagen och gick ut och käkade frukost (den ingår inte här). Promenerade runt i Chinatown somm är där vi bor (fast i utkanten). Gatorna där vi bor är mestadels hotell och restauranger med kontor på övervåningarna, av någon anledning verkar vi ha hamnat på en gata med superdyra restauranger, jag har hittat 3 stycken inom 200 meter som har Michelin-stjärnor.

Vi utforskade Chinatown första dagen och käkade lunch på en genuinsk Singaporansk restaurang, fantastiska smaker.Netas mage är fortfarande inte helt överens med mat och dryck här så hon tar lätttare måltider och dricker mycket te.

Idag har vi utforskat staden genom att åka "Hop on hop Off"-buss, vi köpte ett 24-timmmarspass och de har 4 linjer, vi har åkt 3 av dem under dagen och då har vi sett stora delar av staden och fått en hel del information om hur det funkar här.

I morgon ska vi ta bussen till "Gardens by the bay". Det är den primåra orsaken varför vi ens är i Singapore, Neta hade sett en artikel eller ett tv-program om denna enorma park. Så i morgon ska vi dit och se på en av de största parkerna i världen inom en stad och dessutom det största glas-växthuset i världen (Guineess).

Jag såg en dokumentär för något år sedan på någon kanal om en fammilj som tillverkar soya enligt urgamla traditioner och  somm än i dag vägrar bli storskaliga men har högt prisade soyor, så jag tog mig dit och köpte ½ liter 12 måndader lagrad soya (S$28 ~ 200 kr). Hoppas den håller resan hem, jag har ju bara en mjuk väska. (Neta köpte en också, men hon har ju  en hård väska så där kanske det är enklare?)
Onsdag är vår sista dag här och planen är att ta sig till Raffles Hotel och ta en Singapore Sling som är ett absolut måste när man är här. Det är naturligtvis helt överreklamerat och extremt överprisat men det är ju bara ett måste.
Jag har hört att det kan vara kö på över en timma. Dessutom kostar den S$34 ~ 240 kr. Men är man här så tillhör det tydligen traditionen.

Christopher Såthén
Senast aktiv - från Flen, Södermanlands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lisa Olson

Om ni orkar tycker jag att ni ska ta er till Singapore Zoo på nattsafari, jag minns det som ganska annorlunda.

Postat av Bazzani

Låter hur bra som helst👍🏾