Bye bye vinter!
Bye bye vinter!

Avresa, ankomst och inskrivning i skolan

onsdag 15 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Khlong Dao Beach, Koh Lanta, Januari 2020

Tåget från Ronneby till Kastrup gick snabbt, största anledningen till det var såklart att Sanna sov nästan hela vägen. Sigge och Saga fick ha sina läsplattor det mesta av tiden, och njöt av lugnet efter allt bus över julhelgen. På Kastrup tog vi hissen upp till incheckningen och det var en befrielse att få checka in våra fyra bagage och barnvagnen. Säkerhetskontrollen var lite stökig efterrsom vi packat så extremt mycket i våra handbagage. Sprängfyllda väskor med kameror, läsplattor, telefoner och vätskor som behövdes visas upp. Väl igenom så var det skönt att hänga en stund i väntan på avgång. Sigge käkade en korv och vi andra tog pizza vilket Saga ångrade. Barnen kastade demonstrativt sina vinterjackor i en papperskorg på flygplatsen. Efter det vandrade vi bort till gaten for ombordstrigning på Norwegians flight till Krabi.

Flygresan blev som förväntat ganska jobbig. Sanna sov inte mycket och var frustrerad över detta. Vi fick gå runt med henne mycket och försökta hänga på de ställen som finns på ett fullt flygplan vilket inte är så många. Jag försökte sätta mig en liten stund på golvet, men då var personalen snabbt på plats och påpekade att det inte är ok. Personalen på planet var i allmänhet ganska otrevliga.

Sigge sov någon timme på planet. Saga sov ingenting.

Ankomst och inskrivning på skolan
Vi anlände till Krabi flygplats på lördag förmiddag, och efter lite strul med immigrationsblanketterna så kom vi igenom och kunde hämta vårt bagage och hitta vår chaufför. Det tog cirka två timmar att köra från flygplatsen i Krabi till Koh Lanta och Lanta Complex, det senare kommer att vara vårt hem åtminstone de närmsta 3 månaderna. Sanna sov tack och lov hela taxiresan som därför blev mycket behaglig. Hanna somnade också, medan vi övriga åt glass som vi köpt på Tesco-Lotus där vi stannat för lite bunkring av framförallt blöjor.

Första dagarna acklimatiserade vi oss framförallt vad gäller boendet på Lanta Complex, samt på Cha-Ba resort där vi varit lovade att vi fick hänga runt poolen då vårt hotell endast har en liten barnpool.

På måndagen hade vi inskrivningssamtal på skolan. Klockan 08.00 träffade vi Sigges lärare Stina och 09.00 hade vi möte med Sagas nya fröken Malin. Stina är gissningsvis i 55-60 års åldern och springer maraton, medan Malin är yngre. Båda verkar jättebra och båda barnen tyckte det kändes bra efter första mötet. Det mesta planeringsmateialet hade skickats från skolan hemma, och vi gick igenom vad barnens skall lära sig under terminen och tittade även på deras böcker som vi burit med oss. Vi fick såklart också veta allt vi behövde veta om hur skolan funkar, samt vilka andra barn som går i respektive klass.

Alla känner sig fortfarande fram kring hur det känns att vara på plats. På onsdag börjar skolan...

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand
Kommentarer
Postat av Anna

Denna resa borde ni göra en bok av. Ni skriver så bra! Ser fram emot nästa ”kapitel”.

Thailand Episode X - Två skolbarn och en bebis

Dag 52 av 184