Välkomna! Alla barnen i Hajen har sina namn på tavlan
Välkomna! Alla barnen i Hajen har sina namn på tavlan

Första dagen och veckan i skolan

torsdag 16 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

09.00 på onsdag morgon den 8/1 samlades alla barn, elever och lärare i "Salan". Salan är en ute-Aula där alla stora samlingar äger rum och där eleverna kan sitta och jobba utomhus i lite skugga. Alla 180 elever presenterades tillsammans med sina nya lärare och vi fick den information vi behövde för att starta upp skolan. Efter samlingen så försvann sedan barnen in i sina klassrum, medan vi föräldrar fick hänga kvar ett tag på lite fika och småsnack med skolans personal.

Det tog en liten stund men redan klockan 10 öppnades dörrar och de första barnen sprang ut på rast. Från Mangons klassrum kommer Sigge och Frank rusande rakt ut på den lilla fotbollsplanen och efter en hård kamp om bollen skjuter en av dem ett stenhårt skott i bambustaketet och sedan är matchen igång. Frank och Sigge slåss om bollen ett tag mellan de två målen varpå några större killar ser detta och hoppar in i matchen och kort efter ansluter fler och fler fotbollspelare. Sedan är matchen igång på allvar. Då hade vi redan förstått att Sigge kommer att trivas bra i skolan här på Koh Lanta.

Hajen, Sagas klass, är en 4/5 klass. Här går det lite lugnare till på första rasten. Det är bara Saga, Moa och William som är nya i klassen. De andra nio eleverna fanns med sedan höstterminen. Under dagen leker man lära-känna lekar, och Saga kommer hem nöjd från första dagen. Sagas lärare Malin verkar jättebra. och Sigges lärare Stina likaså.

Sagas första vecka
Första veckan var ju kort eftersom barnen började på en onsdag. Sagas fröken Malin summerar veckan så här i sitt veckobrev.

"Det var fantastiskt att komma tillbaka till skolan med så många nya elever. Under dessa tre dagarna har det varit en härlig, positiv och glad stämning på skolan. I klassen har vi fått tre nya kompisar och vi hälsar dem varmt välkomna. I onsdags la vi fokus på samarbete och lära känna varandra. Vi lekte lekar, spelade lära-känna spel, gick igenom förhållningsregler, pratade om vad som är viktigt i klassen och satte upp mål för året. Alla var eniga om att det viktigaste var arbetsro och glädje. Håller med till fullo."

På fredagen var det Hajen, Sagas klass, som var ansvarig för samlingen i Salan. De fick då visa sin fina klassfilm som spelats in som ett marknadsföringsmaterial för skolan. Tyvärr för Saga gjordes detta före jul så hon fick inte vara med i den. Men hon fick tillsammans med två andra tjejer presentera den för den samlade publiken av elever, föräldrar och pedagoger. Barnen var så stolta över filmen samtidigt som de tyckte att det var lite pinsamt att stå där framme. Filmen ligger på Malin's facebook om man skulle vilja titta på den.

Saga fick även tillsammans med en kille från klassen hala den Thailändska flaggan som avslutning på veckan och samlingen samtidigt som alla sjöng den Thailändska nationalsången. Helt otroligt! Alla barnen har lärt sig den utantill, och sjunger på perfekt Thailändska (tror jag).

Barnen började under veckan med intensivläsning. Det innebär läsning 20 minuter varje dag. Vi föräldrar signerar på papper varje gång och barnen fick även med sig ett läsbingo hem. För att få kryssa en ruta behöver man läsa 20 minuter. När man fått bingo två gånger då kan man lämna in lappen.

Sigges första vecka
Som beskrivet i inledningen så var Sigge med på noterna från första rasten. Varje dag vi hämtade barnen under veckan så var det svårt att få med honom hem. Det spelades fotboll och King, det senare ett bollspel som spelas med händerna på en liten yta som är uppdelad i fyra rutor. Lätt att förstå vid första förklaringen, men sedan kommer alla regler och undantag och då undrar man om alla har samma bild över vilket spel de spelar. Alltid Sigge och Frank, men även andra barn både från deras egen klass men också de större barnen är med.

Stina skriver så här i sitt veckobrev.

"Då var vi igång igen. Det är så roligt att vi är så många glada barn i Mangon. Första veckan har vi lekt många namnlekar för att  lära känna varandra och att kunna allas namn. Det är bra för då känner man sig tryggare i gruppen. Vi har gjort pusselbitar och satt ihop till ett stort pussel på väggen. Vi har pratat och gått igenom vilka regler som gäller i klassrummet och på skolan.

På torsdagen hade vi idrott på stranden med vår nye Idrottslärare Patrik. Vi har idrott tillsammans med Snäckorna och det var härligt att se alla kämpa och springa och göra sitt bästa i alla lekar. Sedan var det duschning och det var mycket att hålla reda på men alla klarade det bra. Vi har en högläsningsbok som heter Sandvargen, barnen tycker om att lyssna och gillar boken. Vi har haft ”utematte”. Vi jobbade i två grupper. Den ena gruppen tränade addition genom att kasta en frisbee och får olika många poäng beroende på var den hamnade. Den andra gruppen sorterade och räknade saker. De sorterade i färg och  kom sedan på att om de gjorde  högar med 10 i varje hög, så blev det lätt att räkna. Lite skrivträning har vi också hunnit med. De har skrivit och ritat om ur de firade jul och nyår 2019."

Nu förtjänar vi alla lite helg :-)

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand