Sigge och Saga njuter av utsikten
Sigge och Saga njuter av utsikten

Första veckan. Många nya vänner

fredag 17 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Januari 2020

Vi har fått jättetrevligt umgänge från första början. På vårt hotell bor flera svenska barnfamiljer som vi umgås mycket med. Framförallt familjer som har småbarn. Vi har Lina och Ramtin. ett par från Stockholm, Åkersberga. De har en glad kille som heter Mio som är 2 månader äldre än Sanna. Sedan har vi Jacob och Regina, från Borås, som har Vidar som är 14 månader och så har vi Maria och Mikael som har Thomas 12 månader.

Eva-Karin är en annan skön bekantskap som vi träffade direkt vi anlände till vårt boende på Lanta Complex. Eva-Karin är lärare på Lilla Svenska Skolan och hennes dotter Malva är lika gammal som Saga. Tjejerna hittade varandra direkt och det blir toppen för Saga med en kompis på hotellet.

Familjen Alafors. Ja, de kommer ju alltså från Alafors vilket ligger på behörigt avstånd från Göteborg. En skön familj med fotboll i blodet. Man känner ju igen sådana ganska lätt när men stöter på dem. Pappa som spelat själv, sedan tränat barnen och nu är assisterande i A-laget, mamma som är rejält engagerad i klubben och så två döttrar som spelar, 13 och 16 år gamla. Goa hela bunten...

I skolan har ju Sigge och Frank limmat ihop sig vid höften, de har perfekt kemi mellan varandra. Två riktiga busar som går på 150% hela tiden. De spelar mycket fotboll, men avslutar också varje dag med att spela King med de andra barnen. Det går nästan inte att dra dem från skolan på eftermiddagen. Väldigt kul också att vi klickat med föräldrarna Magnus och Emelie som verkar supertrevliga. De har även Liam som går i tvåan.  Kanske kan Liam och Saga hitta varandra lite mer framöver.

Vi har fått två favoritstrandhäng på Khlong Dao stranden vilket är den strand vi bor vid; det ena heter Bambi's. Där sitter vi just nu. Det ligger på stranden rakt ner från skolan, och vi går oftast hit direkt på morgonen när vi lämnat barnen, så är det också nära att gå för barnen direkt efter skolan. Bambi har en stor fin pool, plus en liten äventyrspool för barnen, och en fin restaurang med bambuhyddor på stranden. Vi känner oss väldigt välkomna här och pratar mycket med ägaren som uppskattar att vi kommer. Vi köper självklart mycket från deras restaurang som tack för att vi får hänga på dagarna. Det finns väldigt mycket skugga som Sanna och de andra småbarnen kan utnyttja och när de stora barnen kommer från skolan så kan de sitta i sina små bambuhyddor och läsa eller hänga en stund, skriva lite dagbok eller spela lite spel innan de kastar sig i poolen.

Det andra stället som vi hänger på mycket heter Cha-ba. Från början det ställe som vi varit lovade att vi kan utnyttja fritt genom avtal med vårt hotell. Detta då vårt hotell inte har en stor pool. Det visade det sig att förväntningarna ändå vara att vi äter här varje dag om vi skall bada där och då kan vi ju lika gärna vara på andra ställen också. Det är lite soligare och lite svårare för Sanna att vara i skuggan, men det går ändå bra.

Så här i början på resan vägrar vi lämna stranden, vi hänger på stranden och i poolen hela dagen och fram tills solen gått ned. Det blir en promenad längs med stranden som sista aktivitet innan vi går upp till hotellet och duschar och gör oss redo för middag. En sen massage just innan solen går ned går inte heller av för hackor.

På fredagskvällen bjöd Penn, ägaren på Lanta Complsx, på grillkväll för alla gäster och man fick även bjuda in vänner om man kände för det. Fantastiskt gott och trevligt, och en perfekt chans att träffa alla som bor på hotellet och lära känna dem bättre. Det bjöds på fantastiskt god friterad kyckling, chilligryta, grillad majs och en del annat. Det bästa av allt är att grillkvällen är återkommande varannan vecka. Ser redan fram emot nästa tillfälle som är den 24 Januari.

Lördagen var en lugn dag. Barnen fick köpa lördagsgodis på 7-Eleven, sedan blev det poolhäng och på kvällen åkte vi in till byn Saladan där vi åt på byns matmarknad.  Det blev en god kycklingkebab för mig och Hanna, medan barnen frossade i Chicken Nuggets direkt från grillen. Malva och Eva-Karin höll oss sällskap.

På söndagen körde vi en heldag på Rocky Beach Resort på rekommendation av Eva-Karin som var med oss tillsammans med Malva. Denna resort ligger i norra änden av Khlong Dao stranden, vi tog en taxi hit vilket endast var 5 minuters resa. Stället hade två pooler varav vi var tillåtna att som dagsgäster använda den mindre. Rocky Beach ligger en bit upp på klipphällar vilket man har utnyttjat för att bygga ett ganska coolt ställe som breder ut sig med pooler, restauranger och terrasser över berget. Vi hängde det mesta av dagen, käkade lunch, tog en massage innan vi vandrade tillbaka hemåt via stranden i solnedgången. Den kvällen blev ganska sen, då vi efter dusch och omklädning valda att äta middag på andra änden av stranden på Koala Bar.

Nu redo för andra skolveckan. Spänn fast säkerhetsbältena så kör vi!

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand