Saga och Hajen har gjort klart denna under veckan
Saga och Hajen har gjort klart denna under veckan

Andra veckan i skolan

lördag 18 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Januari 2020

Nu har barnen gått sin första hela vecka, och det är spännande att se hur de lär känna sina nya kompisar. På skolgården är det full fart varje rast, speciellt kul är det att se att barnen leker så mycket mellan klasserna och genom alla åldrar. De spelar fotboll, volleyboll och King och som jag skrivit innan så är det alltid lite svårt att få med barnen hem efter skolan.

Sagas fröken Malin summerar veckan så här i sitt veckobrev

"Nu är vi fullt igång med den nya terminen. Vi har arbetat på för fullt i veckan och alla har varit glada och positiva. Det har varit arbetsro i klassen och alla har fått mycket gjort under veckan, mer än vad som var tänkt från början. Vi arbetar på för fullt med religion, elektricitet, skrivregler, division, multiplikation, Norden och mycket mycket mer. Alla har fullt fokus på sitt eget."

Nästa vecka ska Saga och Hajen barnen göra tittskåp med olika religiösa berättelser. De har fått i uppdrag att samla på tomma toarullar, PET-flaskor, platskorkar och annat spännande som skulle kunna användas. Det blir spännande att se vad det blir av det här!

Intensivläsningen har kickat igång också. Saga läser i stort sett varje dag nu i 20 minuter och de dagar hon missar tar hon igen med att läsa längre dagen efter. Nyttigt!

Sigges fröken Stina summerar veckan så här:

"Denna vecka har vi arbetat med veckans bokstav. Vi har format bokstaven och lyssnat efter ljud. Veckans bokstav var Vv. Eleverna har fått träna på att följa sina egna planeringar och de har jobbat jättebra. I engelskan har vi jobbat med frukter. Vi har lärt oss namnet på våra vanligaste frukter och ritat och målat och skrivit frukternas namn på engelska. De gjorde ett fruktfat tillsammans två och två.

På matematiken har vi, förutom den egna planeringen, gjort räknesagor. Jag gav de ett givet tal 3+2=5 och de fick fundera vad det kan handla om, vad” betyder” siffrorna. De fick rita, skriva mattespråk eller skriva ner en räknesaga som de sedan redovisade för klassen. Här tränar vi på att redovisa framför gruppen , muntlig framställning, och att prata matematik.

Vi har haft experiment i No. Vi gjorde ett experiment med luft. Vilket papper faller snabbast till marken ett slät eller en liten pappersboll? De fick ställa en hypotes: jag tror att…… och sedan skriva eller rita vad som hände. Vi diskuterade sedan tillsammans varför. Vi har även haft musik med Fjärilen. Vi sjunger rörelsesånger och några av våra vanligaste barnvisor. Denna gång gjorde vi olika varianter på” Imse Vimse spindel”. Hur låter en stor spindel? Hur låter en liten spindel? Valet av sång kom av att det satt en långbent spindel i dörren till Fjärilen."

Det är otroligt kul att höra barnens egna ord varje dag kring vad de gjort i skolan. Mer om det i senare inlägg.

Vi hörs snart igen!

Hanna & Micke Martinsson