Morgonpigg
Morgonpigg

Andra veckan. Livet utanför skolan.

måndag 20 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Januari 2020

Här en liten summering av vad som hände under vår andra vecka, utanför skoltid.

Det blir en dag på stranden. Men barnen stannar i poolen.
Efter skolan bär det av till stranden. På veckodagarna är det framförallt Bambies och Cha-Ba som gäller. Vi träffar ofta Sannas kompisar Mio, Thomas och Vidar på förmiddagarna. De har roligt när de går runt och upptäcker tillsammans.

Våra större barn har nog fått en delfin-gen eller två. De är mer under vattnet än över. Vi kastar saker i poolen som sjunker till botten och sedan får barnen dyka ner och hämta dem. Det görs framåtvolt och bakåtvolt och så blir det lite konflikt och bråk på det. Sanna plaskar runt med sina puffar och är nöjd för det mesta. Om hon inte är glad är hon trött, hungrig eller törstig. Lätt att fixa.

Havet förblir ganska orört från barnens sida. Sanna är den enda som så här långt hänger med oss där. Efter ett tag så blir hon dock lite frustrerad av att inte nå botten och vill in till kanten. När Sanna sover däremot, då glider Hanna och jag ned och njuter av det stora blå.

Saga längtar efter att få komma ut och snorkla. Det får bli en tur till närliggande öar snart.

Rice Rice Baby. Och en massa kyckling.
De spelar faktiskt den gamla slagdängan Ice Ice Baby (minns ni Vanilla Ice från 1989?) på barer och restauranger här. Och mycket glass blir det; och ännu mer ris och kyckling. På kvällarna frossar vi och njuter av det goda thaiköket, gärna med en  ny restaurang varje kväll.

Måndag kväll svettades jag igenom en av de starkaste red curries jag någonsin ätit (restaurang Krua Dan Thai). Vi uppskattar verkligen att man får vad man ber om och att restaurangerna inte själva bestämmer att stark mat är för stark för turister. Beställer man "thai spicy" får man stå sitt kast. Mycket dricka blev det den kvällen, och flera toabesök dagen efter.

På tisdagen åt vi på Easy Bar på kvällen. På begäran av Sigge då han störtgillar deras chicken nuggets men kanske ännu mer för att man kan köpa prylar från kinesen som går nedanför restaurangen på stranden där han säljer bland annat lasersvärd och lysande jongleringsbollar.

På onsdag kvällen åt vi på Taste, ett favoritställe då vi var här för fem år sedan. Vi var där tillsammans med Eva-Karin och Malva. Taste har en iiten mysig videohörna längst fram i restaurangen där barnen kan ligga och mysa på thaikuddar före och efter maten.

På torsdagen körde vi tacokväll på Slowdown tillsammans med Magnus, Emelie, Frank och Liam. Mycket trevligt sällskap och god mat. Däremot så är vi rörande överrens mellan båda familjerna att det stället inte är för oss. Någon beskrev hela Slowdown konceptet som en sekt. Volleyboll och gemensamma träningspass verkar vara en nödvändig ingrediens i hur alla planerar sin dag. Jag går bet redan på ordet planera. Grabbarna Frank, Liam och Sigge röjde runt som vanligt, de har kul men vi föräldrar får mycket att göra för att hålla ordning på dem. På väg tillbaka när vi promenerade längs med stranden så blev det lite bråk och kaos mellan våra egna barn som inte kan låta bli att reta varandra när de år som tröttast. Sömnbrist var ordet sa Bull...

På fredagkvällen åkte vi in på matmarknaden i Saladan för andra gången. Det blev en massa kyckling och ris från grillen, och barnen fick återigen som efterrätt smaska på sin favortglass som görs färsk framför ögonen på dem då de också får välja både frukter, bär och godissorter som bakas in och läggs på glassen.

Skönt med helg tycker barnen
På lördag morgon sov Saga, Sigge och Hanna ut medan Saga och jag gick ut på promenad på stranden. Det är en skön tid att vara ute, det tycker utan tvekan Sanna. Det var full fart och mycket spring i benen nere vid strandkanten. Att bli genomblöt och bada i sina långa kläder är inga problem, det tycker inte Sanna heller. Vi hängde ute ett par timmar innan det var dags att väcka upp alla för en dignande frukost och en kickstart av dagen.

På söndag morgon var rollerna ombytta, då gick Hanna och Sanna på morgonpromenad medan vi andra sov gott.

På lördag och söndag kvällen gick vi på Yoksod (So Good) och EasyBar.

Sayonara!

Hanna & Micke Martinsson