På plats i Egypten

torsdag 6 februari 2020 Giza, Egypten

Resan gick bra! Det var nog tur jag hade ansökt om e-visum till Egypten även om det står att Svanska pass skall kunna ansöka vid ankomst. Incheckningen på Mauritius ville inte släppa igenom mig utan visum. Så turligt nog hade jag enligt rekommendation skrivit ut lappen. Så väldigt elektroniskt vet jag ju inte om det är. Det där med visum kommer vi kunna mycket om efter den här resan. Alla läder har olika regler för olika pass. Sydafrikanskt pass måste till en ambasad för att få passet stämplat, men det är gratis. Svensk pass kan ansöka om e-visum men det kostar 55 dollar och måste ändå skrivas ut. Och då gäller det just bara Egypten. Allt beror på avreseort och destination har vi upptäckt. Så långt allt gott i alla fall.
På flygplatsen sen var det olika köer, jag hamnade visst i fel och märkte att skillnade var att passagerare till Fly Emirates blev feberkontrolerade. Skjuten med en röd laser i pannan. Som tur var hade jag ingen feber och blev igenomsläppt även där. Passagerare till Soutafrica airway var det inte så noga med. Men väl på planet gasade dom oss med nåt som luktade toarengöringsmedel, fick alla ögon att rinna och kittlande hosta. Helt ofatligt tydligen och inte en enda virus skall ha överlevt. På mellanlandningen i Johannesburg var det feberkontroll för samtliga och ny dusch av antivirus meddel på planet. Det är bra att dom är nogranna förstås och om jag blir lite knäppare än vanligt så kan det bero på laserskjutning och WCanka-dusch:-)

Väl framme i Egypten efter 15 timmar tog vi taxi till hotellet. Dock gick det inte att checka in kl 7 på morgonen så vad gör man när man har pyramiderna som utsikt från takterassen och en kamelparkering under balkongen. Sagt o gjort vi har varit på en 3 timmars lång kamelridning runt Giza området och upplevt kulturhistoria på nära håll. Klättart på pyramiderna och varit nere i en gravkammare.
Giza är livligt, häktiskt och högljutt. På gatorna trängs bilar, charterbussar och tuktuk med hästar, åsnor, kameler och allehanda försäljare. Det är ett myller som är öronbedövande. Tut, sirener, arabisk musik från alla försäljningsställen, minareter som tutar och människor som försöker överrösta allt detta.
Som ovan ryttare av kamel är jag öm från topp till tå och helt slut i huvudet av alla ljud och intryck. På vägen hem inhandlades falafel på gatan som nu avnjuts på balkongen innan det blir ryggläge på sängen och vila.Klockan 7 startar ett ljusspel över pyramiderna så då skall jag försöka vara vaken.
Ha det så bra!

Anna Lickander