Mangon besöker buddhist templet
Mangon besöker buddhist templet

Tredje veckan i skolan

fredag 24 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

En vecka går snabbt när man har roligt, och det verkar både Sigge och Saga ha just nu

Malin skriver följande om vad Saga och de andra Hajarna har gjort:
"Det har varit en händelserik vecka med två nya projekt. Vi har startat upp veckan med ett skrivprojekt. Barnen fick varsitt boardingpass och fick inta sin plats på ”flygplanet” som fanns inne i klassrummet. Därefter var det take-off. Tyvärr gick inte resan riktigt som planerat och planet råkar ut för kraftig turbulens. Planet kraschar och de vaknar upp på en öde ö i Stilla havet. I veckan har de fått skriva sitt första kapitel. De var så engagerade och har skrivit som aldrig förr. Vi har arbetat med  beskrivningar och deras första kapitel är väldigt målande. Nästa vecka kommer vi att vakna upp på  denna öde ö och och fortsätta detta äventyret i kapitel två. Till varje kapitel ska det målas en fin bild.

I religion har vi arbetat klart med judendom, kristendom och islam. Vi har läst, diskuterat, sett på filmer och skrivit massor. Nu är det dags att vara kreativ. Vi har börjat göra tittskåp med religiösa berättelser. De arbetar två och två och det har fungerat otroligt bra. Vi kommer att ställa ut dessa när vi är klara. Femmorna kommer att arbeta vidare med hinduismen och buddhismen efter detta. Det är många elever som har samma ämne just nu och det är roligt."

Saga har berättat mycket om de två projekten. Ön verkar vara en spännande tanke för eleverna, de funderar mycket på vad som kan hända om man blir ensam på en öde ö. Vad Saga skriver är än så länge en hemlis, det ska bli superkul att läsa historien när hon är klar. Tittskåpen har också engagerat henne mycket. Insamlingen av saker inför starten var kul och byggandet är såklart ännu roligare. Saga och Smilla jobbar tillsammans, de verkar ha blivit bra vänner.

På torsdagen skulle barnen egentligen till Lanta animal welfare, men de små djuren har fått ringorm och utflykten blev inställd. Istället fick barnen chansen att baka thaigodis. Saga kom hem med fem stycken små färgglada kokosklädda godbitar i ett litet bananblad. Vi smakade dem och njöt av det goda...eller kanske inte men fina var de små bitarna..

Stina berättar mycket i sitt veckobrev om vad Mangon har gjort:
"Då var det fredag imorgon igen, tiden går fort när man har roligt. Denna vecka har vi arbetat med bokstäver närmare bestämt Dd. Vi har lyssnat efter bokstaven i ord och lärt oss hur man skriver. Var börjar man när man ska skriva en bokstav? Jo, vi skriver uppifrån och ner.

I matten har vi gjort ett ”mattesagobingo”. Barnen skriver ner summorna från sina sagor i en bingoruta. Jag läser mattesagorna och de ska markera rätt summa. I onsdags var vi på besök i templet. Det är alltid kul att åka ut med eleverna och uppleva olika saker. Denna gång fick vi lära oss mer om hur munkarna i templet och lever, var de sover, varför kläderna är bruna eller orange.
På engelskan har vi lärt oss en ny ramsa och jobbat med vad olika grönsaker heter.

Vi har gjort enkla försök med vatten. Vad flyter? och vad sjunker?  Först diskuterade de i grupper vad de trodde skulle flyta eller sjunka. Det var olika saker, en sten, ett gem, löv , pinne, nål, kapsyl, lerklump och en klädnypa. De fick rita och dokumentera resultatet.

Vi fortsätter att läsa Sandvargen och diskuterar vad den handlar om och jämför med egna erfarenheter. På idrotten hade vi olika stafettlekar och olika samarbetsövningar, det var kul och alla kämpade på i värmen. Vi har även uppmärksammat det kinesiska nyåret och tagit reda på vilken djur vi är i den kinesiska kalendern. Det var ormar och drakar här inne."

Veckan avslutades som vanligt på fredagen med en samling i Salan där alla klasser berättade vad de gjort i veckan. Det var massor! Sen halas flaggan till nationalsången  och därefter är det helg för alla hajar, mangos och övriga elever...undrar vad som händer nästa vecka!

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand