Snygg passning
Snygg passning

Match med English Soccer School International

lördag 25 januari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Varje tisdag och fredag morgon är det tidig uppstigning vid 06.30
...för att bli upphämtad av skolbussen för transport till fotbollsplanen som ligger cirka 20 minuters bussresa bort. Där väntar tränaren Tom Hawkins och hans fru Nin som är assistent till Tom. De driver International English school och både Sigge och Saga är med i gruppen 7-11 år. Saga och Smilla verkar ha hittat varandra via fotbollen men också i klassrummet. Det har varit fyra träningar så här långt och barnen verkar tycka det är superkul.

Tom pratar bara engelska med dem och barnen koncentrerar sig hårt för att hänga med på vad han säger. Han har glimten i ögat, här ett exempel. Han ställde upp alla barnen på rad inne i målet och så ställde han sig en bit bort och måttade skott, varpå han säger till dem "When I played football back home in England I used to be known for my power. I am now gonna shoot you down one by one until no one stands up! Are you guys ready?" (Jag skrattade högt) Han springer fram och gör en skottfint med full kraft, varpå alla barnen hukar och Tom brister ut i ett gapskratt "hahaha you didn't understand a word of what I just said!". Ett engelskatest helt enkelt.

Saga har spelat sin första fotbollsmatch på internationellt territorium
Det skedde i fredags kväll då tog vi en taxi till Lanta Old Town på andra sidan ön.  Det var match mot ett lokalt thailändsk lag som Mr Kit tränar. Tom och International English school arrangerar matcher så ofta de kan och Saga fick på sig sitt nya matchställ. Sigge får tyvärr inte spela matcherna då barnen måste ha fyllt 7 år.

Det var lite strul med ankomsten till match då tiderna hade ändrats och ingen var där på upphämtningsplatsen när vi kom. Efter att ha spungit runt en stund i Lanta Old Town så hade vi turen att träffa några av de andra svenska föräldrarna. De kom tillbaka till Seven Eleven för att köpa dricka tiill barnen och då kunde vi få skjuts till matchen i deras minibuss. Vilken tur! Annars hade vi nog aldrig hittat till matchen.

Matchen blev en jättekul tillställning som de thailändska barnen vann med 4-0. De var vana vid gräsplanen, som inte var av den kvalitet som vi har hemma. De thailändska barnen klarade att hantera planen bättre men inga bortförklaringar, de var jätteduktiga. De sköt väldigt bra och gjorde ett antal mål på långskott. Men vårt lag klarade sig fint. Tom berättade efter matchen för barnen att han var väldigt stolt "I am very proud of you guys. You have been playing only one week together and you played a really really good game". Saga sa efter matchen att det var jättekul.

Efter matchen gick vi en runda och tittade i affärer i Old Town. Sedan letade vi upp en trevlig restaurang med utsikt ut över vattnet. Där avslutade vi fredagskvällen innan vi tog en taxi tillbaka hem igen. Det var trötta barnögon på pick-up flaket på vägen tillbaka hem. Saga hade ju startat morgonen med tidig fotbollsträning och avslutat kvällen med match, och däremellan klarat av en hel skoldag. För Sigge blev det ingen  morgonträning. Vi hade en liten härdsmälta precis innan vi skulle gå till bussen så han fick minsann stå över träningen. Så kan det gå! Alltid lär vi oss något, eller kanske inte....

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand