Kulturen som dödar rumpan

tisdag 11 februari 2020 Saqqarah, Giza, Egypten

Fyra dagar är kort tid om man vill hinna med kulturhistoria i Kairo med omnejd. Efter kamelritten runt Giza platån var kroppen öm och baken mörbultad och det var bara början! Dag 2 bokade vi en tur till saqqara och memphis. Saqqara är området med världens äldsta pyramid, flera olika gravkammare att gå ner i och trånga gångar att gå hukad i hela tiden. Som sagt bakens muskler får sig en omgång, trappor ner, gå på huk, trappor upp, krypa en bit, trappor igen. Men det var det värt, vansinningt farsinerande att se hela väggar täckta med bilder och heroglyfer som är 4700 år gamla. En del ännu med färg kvar. Dagen avslutades på ett papyrusmuseeum med tillverkning av papyrus på gamalt vis.
Som om baken inte fått nog var vi dag 3 i Mall of Egypt och åkte skidor. I en inomhusskidanläggning. Många roliga bob-banor och utförsåkning. Marinus gick i skidskola och fick dipolm att han nu kan åka lift och ploga sig ner för en backe. Efter det blev det bio.
Sista dagen åkte vi till Alexandria för ännu mer kultur, vilket ocksp innebar ännu mer muskelträning för baken. Nya katakomber att krypa runt i och mina ben darrade faktiskt när jag gick de 91 trappstegen ner till världens äldsta katakomb för kremering, mumifiering och gravplats. Mäktigt att se att statyer och sarkofager ännu är intakta från tiden då romarna mötte den ekyptiska kulturen.
Väl tillbaka i Giza var kl 8 på kvällen och det var dags att ta taxi till flyget för avfärd mot Sri Lanka. Efter alla incheckningsprocedurer och kontroller från topp till tå sov jag ovaggad när planet lyfte kl 01:30.
Fortsättning från Sri Lanka följer. På återhörande:-)
/anna

Anna Lickander
Senast aktiv - från Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Kommentarer
Postat av Eva Lickander

Låter som fulla dagsprogram ! Skidor i Kairo , hm.... Ingen aktivitet som jag förknippar med den staden ! Måste vara häftigt nere i katakomberna , när historien kommer en så nära ! Ha de gott , kram