Mr Nui visar stolt sina humrar
Mr Nui visar stolt sina humrar

Tredje veckan. Livet utanför skolan

onsdag 12 februari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: January 27

Tredje veckan. Vad hände utanför skolan, fotbollen och besöket på Svenska Kyrkan som vi inte redan skrivit om?

Inte så ofta jag skriver om otrevligheter, men låt oss diska av det. Vår vän Ramtin krockade med motorcykel i veckan, med sin mor på fordonet också. Det gick förhållandevis bra med 14 stygn i foten och knäet och skrubbsår för Ramtin, och för mamman endast skrubbsår. Det kunde dock gått mycket värre. Hastigheten var väldigt hög i nedförsbacken och i slutet av backen hade de inte fått ned farten tillräckligt och körde in i mitträcket, flög över räcket och rullade på andra sidan vägen bland mötande trafik. Som sagt, det kunde gått MYCKET värre. Nu blir det mycket tid inomhus för stackars Ramtin som har rejält ont fortfarande.

I veckan har vi mest varvat mellan Cha-Ba's och Bambi's pooler. Det är otroligt trevligt att ha sällskap av föräldrarna till Sanna's kompisar. Lina och Ramtin (Mio), Regina och Jakob (Vidar) och Mikael och Emma (Thomas) kommer oftast till samma ställen där vi hänger så att barnen kan busa några timmar tillsammans.

På måndagen besökte vi återigen en av våra favoritrestauranger Jasmine Nui. Ägaren Mr Nui är en trevlig prick som öppnade sin restaurang i Oktober men som snabbt fått bra rykte. Detta var tredje gången vi gick hit och vi får alltid en trevlig pratstund och stora leenden när vi kommer. Kvalitetsmåttet att vi får stark mat när vi beställer stark mat, det uppfyller man också. Varje gång. Det blev lite chili-svettigt idag men otroligt gott. Sanna tar de också väl hand om. Denna dagen var hon lite ledsen och då dyker det snabbt upp ett (gratis) fat med skivad mango. Förra gången blev det (gratis) glass till barnen. Restaurangen är döpt efter Nr Nui's dotter Jasmine som är i Sannas ålder. Barnen leker i lekhagen tillsammans när de träffas.

På tisdagen tog vi en taxi till Long Beach och restaurang Thai Cat direkt efter att Saga slutat skolan på eftermiddagen. Saga har en längre dag till 16.00 på tisdagen och barnen börjar dessutom morgonen tidigare då det är fotbollsträning. Vi tyckte det kunde vara ett trevligt att göra en liten utflykt mitt i veckan. Thai Cat ligger på stranden, det är en stor restaurang med lekplats och pingisbord och maten är känd för att vara jättegod. Jag åt en Barracudafilet och Hanna satsade på deras kyckling. Vi började dock med ett dopp i havet och en liten promenad medan barnen lekte på lekplatsen. Saga passade också på att göra sin läsläxa. Sedan dök även Emelie, Magnus, Frank och Liam upp av en slump. De hade bokat en date med Liam's kompis Leonard med föräldrar.

Onsdagskvällen spenderade vi på The Kitchen som har jordens bästa röd curry, serverad med ananas och tomat. Den är rätt och slätt fantastisk!

På torsdagskvällen vandrade vi längst söderut på stranden till restaurant Krua Nidnoy där vi hade bokat en date med Emelie och Frank. Grabbarna stökade runt och hade det bra, medan Saga nöjde sig med att spela kort med mammorna. Sanna fick pappatid, eller om det tvärtom var pappa som fick Sannatid.

Fredagskvällen innebar ju fotbollsmatch och ett besök i Old Town enligt tidigare inlägg. Vi käkade på restaurang Beautiful som låg längst ned på huvudgatan, en härlig upplevelse att sitta på dessa restauranger som är uppbyggda på pålar ut över vattnet. Så skönt att sitta där med en lätt fläkt från vattnet och höra vågorna slå in under golvet.

På lördsgskvällen efter en förmiddag i kyrkan och en eftermiddag på Bambie's så åkte vi in till Saladan där vi återigen på barnens begäran besökte byns matmarknad. Kyckling och ris kröntes med den där gigantiska glassen som görs färsk framför dem medan de väntar. Sagas kompis Malva och hennes mamma Eva-Karin var också med, men vi kom ifrån varandra lite i vimlet på matmarknaden.

Söndagen var en utflyktsdag. Vi tog en taxi efter frukost. Målet var Lily Resort på Long Beach, vilket är stranden söder om Khlong Dao där vi bor.  Vi hade fått en rekommendation att Lily Resort gärna tog emot dagsgäster och erbjöd bad i poolen mot att man åt och drack här. Det blev en trevlig dag, men vi åker nog inte dit igen. Detta ställe låg inte vid vägen, utan en bit upp mot gatan. Det var ganska litet, och var framförallt en bar med ganska tranquill stämning. Inte alls tokigt, men det var lite intimt för en hårt plaskande barnfamilj. Inte för att det stoppade oss från att bada hela dagen och vi kände oss absolut välkomna. Men som sagt, det var inte så mycket plats att vi kommer att vara återkommande gäster hit. Vid fem-tiden tog vi en taxi till restaurang Funky Fish som också ligger på Long Beach. Där hade vi en ny date med Sigge's kompis Frank. Denna gången var hela familjen med. Mycket trevligt!

Hörs!

Hanna & Micke Martinsson