Letar isberg? :)
Letar isberg? :)

Hakuna Matata

torsdag 13 februari 2020 Chiang Mai, Chiang Mai, Thailand

Då har jag strax varit på semester i en hel vecka. Det som jag bokat i förväg var att vara här i Chiang Mai tills i tisdags men jag förlängde mitt besök här då det finns en hel del att göra och se.

Dessutom har jag redan kommit ner i tempot till ”tar en timme i taget och ser vad jag känner för” vilket är helt kalas. Så dessa extra dagar, jag kommer att dra vidare i morgon, har flutit på.

Utflykt till det högst belägna (och som jag förstår heligaste) templet som var en lite utmaning att ta sig till. Del en 40 minuters bilfärd längs slingrig väg upp för ett berg för att avslutas med 394 trappsteg för att ta sig upp dit. Väl där så var det helt makalöst. Templet i sig, historien bakom och utsikten från det. Lägger upp några bilder så ni kan se. Detta gjordes på kvällen vilket var smart då dagstemperaturen här är ca 33 grader och sol.
Vad mer? Jo, besök till det äldsta templet som var beläget inuti gångar i berget. Förklaringen är att för si så där 650 år sedan då Thailand var två kungadömen så ville kungen av Lanna (där då Chiang Mai var huvudstad) ville bjuda in den heligaste munken från det andra kungariket och byggde ett tempel åt honom. Men när han kom så ville han inte bo där då han tycket det var för högljutt och bosatte sig i grottgångar istället. Det skall väl påpekas att där originaltemplet var så var det väldigt tyst och fridfullt som jag upplevde det.

Passade också på att deltaga i Yoga pass, ca 2,5 timma, då det visade sig att samma förening som jag går på i Göteborg har en systerförening här. De har dessutom nyligen byggt ett nytt center strax utanför staden så jag fick komma och hälsa på där också. Tänkte hyra mc och ta det som en dagsutflykt men efter att både hotellreceptionen och sedan även taxi inte kunde hitta vart jag skulle på kartan trots att jag hade koordinaterna så bestämde jag mig för att inte utmana ödet allt för mycket denna gång utan tog en taxi och gemensamt hittade vi dit. Skall på ytterliga yoga i afton men denna gång blir det visst ca 3,5 timma.
Så just nu sitter jag vid poolen och slappar lite och medan jag funderade på ett känt yttryck, det är inte många isberg ute idag, som betyder att det är j-vligt varmt helt enkelt så flyter en pingvin förbi i poolen. Dags att dricka lite och sätta mig i skuggan tror jag.

I morgon beger jag mig till havet, närmare bestämt Karon Beach på Phuket där jag aldrig varit. Har ju lite förutfattade meningar om just Phuket så det är dags att se om det stämmer. Har bokat in mig på ett hotell som bokstavligen ligger på stranden då jag nu känner att jag inte längre kan vara ifrån havet och stranden. Får se hur länge jag blir där, finns alternativ men de går jag igenom senare om och när det behövs.

Kram till er alla så länge 😊
//Bobus (a.k.a Nemo)

Bo Svensson
Senast aktiv - från Chiang Mai, Chiang Mai, Thailand
Kommentarer
Postat av T.S

Låter som du har semesssssterrrrr, gött. Räknar kallt med att du gjorde en Ace Ventura och använde en slinky på de 394 stegen :)

Postat av Krister Svensson

Låter kanon, precis vad du behöver, ta dagen lite som den kommer.
Kram tillbaka