Försök väcka de här två om ni kan!
Försök väcka de här två om ni kan!

En typisk dag för oss här på Koh Lanta

torsdag 13 februari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Januari 2020

Rutiner blir en självklarhet när barnen går i skolan. En typisk dag ser ut ungefär så här. Klockan ringer 07.30. Väckningen pågår fram till ca 08.00, samtidigt som Hanna har börjat ställa fram frukost. Frukosten består normalt av youghurt, musli, juice, rostat bröd och ägg. Och självklart kaffe för oss vuxna. Frukosten pågår mellan cirka 8 och 08.40. Som vanligt har våra barn lite svårt att sitta still, speciellt när Sanna struttar runt och åker rutschkana samtidigt som vi äter frukost. Men 08.45 sitter skolryggsäckarna på ryggen och vi börjar promenera bort mot skolan.

På måndag morgon är det samling i Salan för alla barn, föräldrar och lärare. Inför alla samlade går man igenom vad alla klasser ska göra under veckan, vilka utflykter som finns och vi avslutar med att hissa flaggan och sjunga den thailändska nationalsången. Efter 20 minuter så går barnen in i sina klassrum och Sanna, Hanna och jag traskar normalt ner till stranden.

På stranden och vid poolen busar vi runt fram till lunch, och under den tiden har jag (Micke) oftast hunnit med ett löppass på stranden i ca 45 minuter varefter jag oftast sätter mig och stretchar vid poolen tillsammans med Sanna och Hanna. Normalt tar vi lite lunch och Sanna får sedan sova ett par timmar. Oftast sover hon fortfarande när en av oss går i väg för att hämta på skolan vid 14.

Efter skolan brukar barnen få välja mellan en glass, en läsk eller en fruktshake. De svarar alltid glass! Vi går tillbaka ner till stranden där barnen oftast chillar lite i skuggan någon timme innan de hoppar i poolen. De är normalt väldigt trötta efter skolan och typiskt så läser de läxa, skriver lite dagbok eller så har vi föräldrar kapitulerat och låter dem använda läsplatta eller telefon. Sedan ska de absolut i poolen eller åtminstone leka. Man kan faktiskt förstå att även de mest hängivna badtrollen ibland tycker det är skönt att vara hänga utanför poolen också.

Det finns helt enkelt ingen som hänger bättre (=fler timmar) än oss på stranden. Det är inte många solnedgångar vi har missat. Vi väntar alltid kvar tills solen har gått ner och sedan rusar vi upp till vårt boende innan det blir alltför mycket myggor. Vi tar en dusch, Hanna hinner ofta in på gymmet för ett träningspass, och sedan går vi ut till restaurang vid cirka 19.30 tiden.

Det blir ju oftast lite sent för oss på kvällarna, någonstans mellan 21 och 21.30 brukar vi vara inne i rummet igen. Det blir en ganska snabb tandborstning och sedan i säng med barnen. För det mesta blir det en liten stund med läsplattorna för barnen innan de somnar. Sanna har för det mesta somnat i vagnen efter lite mat och sover gott medan vi andra installerar oss och gör oss redo för natten. Normalt vaknar Sanna en första gång vid cirka 23 tiden och vill upp ur sin vagn och ner i den sköna sängen. Vi lyfter över henne, byter en blöja och ger henne en flaska välling så somnar hon gott igen. Hon sover normalt ett antal timmar innan hon vaknar en andra gång och hon har nu vant sig vid att få en flaska välling till. Vi har insett att de två flaskorna välling nog är nödvändiga för att hon ska få i sig vätskan och näringen som hon behöver för att klara en ny dag. Det är ju varmt under dagarna så hon får nog i sig lite mindre mat än hemma under dagen.

Pip pip pip pip Nu är klockan 07.30. och det är ny uppstigning till skolan. Om det nu inte är tisdag eller fredag förstås för då är klockan 06.30 och det är påklädning för fotbollsträning. Normalt sett så brukar strumporna åka på innan barnen har vaknat....

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand