Planering

söndag 1 mars 2020 Kisa, Östergötlands län, Sverige

Denna resa började egentligen i slutet på augusti. En vacker dag i augisti spelade jag en runda golf med våra vänner Panda och Bempa. Vi kom då in och pratade om deras resa de skulle göra i mars 2020 för att fira att de fyllt 50 år och Bempa sa då – Häng med vetja, det finns plats. Just då sa jag - Näää, vi planerar att åka vid jul o nyår, Mikael o jag. Efter det samtalet började det snurra i huvudet och ibland är jag kanske lite för spontan för mitt eget bästa och jag pratade med Mikael när jag kom hem om vi inte skulle strunta i vår resa vid jul/nyår och hänga med ett gäng denna gången. Jag hade ju ändå inte börjat boka nåt ännu. Mikael tyckte det lät som en bra idé och japp, då var det bestämt. Jag kontaktade Panda och sa att vi gärna hänger med om det var ok och nästa dag kom de förbi med de papper på sin resa (de hade bokat i maj) så jag skulle kunna börja boka så vi hamnade på samma båt och hotell. Efter det var jag igång, vi diskuterade fram och tillbaka Mikael o jag och kom fram till att vi skulle vara iväg i 3 v. istället för 2 som de andra så vi kunde resa runt lite själva och bl.a spela golf.
Vi kom fram till att jag skulle boka 1 v. innan de andra så det blev att vi ska åka 2 mars och jag bokade in flyg med Norwegian/Arlanda istället för KLM/Linköping som de andra åker med. Vår flygresa kostade ca hälften mot om vi skulle resa från Linköping så valet var inte så svårt. De andra hade bokat via Ticket medan jag bokade allt själv så det har varit lite letande och planerande men både värt och roligt. Vi kommer landa i Fort Lauderdale, hyra en bil vid flygplatsen och åka ner till Miami Beach till en lägenhet som jag hyrt i 5 nätter. När vi sökte runt vad vi vill göra hittade jag att Arnold Palmer Invitational är i Orlando 5-8 mars. Det är en känd golftävling där många av de stora golfspelarna kommer att spela. Tyvärr är inte Tiger Woods med, det hade varit stort men jag får se Henrik Stenson (om han går vidare till finaldagarna) och många andra så jag är superglad ändå. Biljetter är inköpta och vi kommer vara på plats finaldagen 8 mars så 7 mars åker vi upp till Orlando och roar oss där uppe och bor där till 9 mars då vi åker ner till Fort Lauderdale och tar emot Panda, Bempa, Uffe, Madde, Håkan och Per. Där kommer vi ha 4 nätter med gänget där vi kommer resa runt så efter 11 nätter i Florida kommer vi sedan gå på kryssningsfartyget för 10 nätters kryssning ner till Karibien. Det roliga var, när jag bokade kryssningen och skulle slutföra fick vi hytten jämte alla de andra. Vi kommer gå iland på 5 öar (St Lucia, Antigua, St Maarten, St Kitts & Nevis och Barbados). Det enda som är inbokat hittills på kryssningen är en romprovning på ett destilleri som är framröstat som det bästa i Karibien och ligger på St Maarten och heter Toppers. Det visste jag inte när jag hittade detta och bokade in oss men har hittat en resetidning där man haft omrösning och Toppers hamnade på första plats så det låter lovande.
Jag kommer försöka skriva dagbok med mina tankar under resa och vad vi är med om. Tycker det är så roligt att gå tillbaka att läsa från de resor vi gjort då man blir påmind om saker som hänt som man annars glömmer om man inte skriver ner.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA