En riktig lusdag

onsdag 26 februari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Arghhhh....Det har aldrig hänt oss hemma trots alla gånger det gått löss på skolan. Men nu var det alltså dags här på Lanta!

Upptäckten
Redan i går tisdag upptäckte vi två misstänkta kryp i Sannas fjuniga hår och efter lite googlande kunde vi konstatera att det var två fullvuxna kräk. På kvällen kunde vi också bekräfta att även Hanna och jag hade fått krypen i skalpen. Det var givet att Saga och Sigge inte kunde klarat sig eftersom lössen såklart kom ifrån skolan. Vi hade ju också fått information att det gick löss redan från terminsstart.

Morgonbestyr innan skolan
Nu på onsdag morgonen hittade vi dem även på Saga och Sigge och därmed kunde de inte gå till skolan förrän de var behandlade och ordentligt luskammade. Det var bara att sätta igång....

Barnen missade första lektionen men efter första rasten var de redo att börja skolan vid 10.35. Jösses vad finkammade de var! Sagas flätor fick stryka på foten.

Allt ska bort....
När de stora barnen var lämnade var det övrigas tur. Första Sanna, sedan Hanna och sist jag. Sängkläderna åkte ut också, de små rackarna ska ju dö efter fyra timmar utanför sitt värdjur men ändå skönt att riva ut allting.

Träning, lunch och hämtning på skolan
Jag hann med ett träningspass inne på gymmet medan Sanna sov. Därefter blev det lite hämtmat med ris och kyckling och därefter hämtade jag barnen i skolan.

Jag hade tur att träffa vår vän Jan, epedemiologen, på skolan vilket var toppen. Jan, Christina, Nina och Pelle skulle åka hem till Sverige och jag hade missat att säga hej då till honom på morgonen på grund av lusjobbet. Vi kunde prata lite, ta farväl och dela mailadresser med varandra. Hoppas verkligen att vi kan träffas någon gång hemma. Nu får han åka hem och fixa Corona viruset. Det lär bli en del övertid framöver för honom.

Barnen berättar att de fortsätter sin studie om miljön. Idag var det besök på soptippen för både Sigge och Saga. Sopberget som de kallade det när de sett magnituden av skräp...

Thaiboxning och glass
Saga var sugen på ett träningspass medan Sigge ångrade sig just före start och valde att inte vara med. Saga hade initialt fortfarande problem med rörelserna, framförallt fötterna, men hon fick gå upp i ringen med Jon där hon fick individuell coaching och det gick jättebra. Snygga sparkar framförallt!

Efter passet tog vi några minuters lugn och ro på rummet, sedan gick vi bort till skolans restaurang och köpte glass. Det blev två kulor till alla som ville som uppmuntran för god träning.

En kväll på Citrus och en sen titt på Transylvanien 3
Vi provade en ny restaurang. Det var en trevlig bekantskap med bra personal och god mat för alla. Jag beställde en speciell röd curry som mer eller mindre hade varningstext på sig på grund av styrkan. Halvvägs in i rätten kommer servitrisen fram och frågar hur det går. "Bra" säger jag varpå hon säger att "Du är den första (icke-thailändare) som har klarat att äta upp maten..."

När vi kom hem hade vi lovat lite filmkväll trots den sena timmen. Sanna vaknade i sin vagn innan vi hann starta filmen, så det fick bli välling och tystnad en stund för att få henne att somna. Innan vi sett klart på filmen så blev klockan nästan 23.00. Det var skönt att krypa ned i sängen och känna att alla kryp var borta..

Den hör dagen gick utan att vi spenderat en enda minut vid vattnet. Ovanligt!

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand