Martinsson's in action @ Lanta Toughest
Martinsson's in action @ Lanta Toughest

Lanta Toughest, och en trevlig kväll med Jenny och Tommy

fredag 28 februari 2020 Koh Lanta, Krabi, Thailand

I morse var det dags för Lanta Toughest arrangerat av Slowdown Resort som också driver Lilla Svenska Skolan. Efter frukost tog Sigge, Saga och jag en tuktuk bort till Slowdown. Det var samling för alla löpare 09.00.

Stina samlade ihop sina små Mangos, och Saga hittade Malin och sina kompisar i Hajen. Dagen började med gemensam uppvärmning för alla barn och sedan gick man igenom banan för de yngre barnen. De skulle krypa, ruscha, vada ut i vattnet, springa sick-sack mellan käppar och även hinna slänga ihop ett 30 cm högt sandslott innan de kom in mot slutet där de återigen fick krypa under uppspända linor och till sist ta sig igenom en gladiatorbana.

Sigges lopp
Sigge stod ganska obekymrad på startlinjen en bit bak. När startskottet gick insåg han på ett litet roligt sätt att det var tävling (han berättade sedan att han inte förstod att alla skulle starta samtidigt). Som skjuten ur en kanon kastade han sig iväg och jagade efter de som stått längre fram i ledet. Han kastade sig på knä och kravlade sig under de uppspända repen i full fart. Han kämpade igenom hela banan superbra och klarade gladiatorerna galant och kom i mål på en imponerande femte plats.

Lanta Tough Enough. Sagas lopp
Saga var nervös innan loppet. På ett bra sätt. Hon gillar att tävla men har höga förväntningar på sig själv. Hon vill verkligen alltid ha medalj. Starten gick och det blev full fart på de 30-40 barn och vuxna som rusade iväg för ett 3 km långt äventyr.

Saga fick en dålig start, hon hade fått ett uselt tips från sin pappa att springa i strumpor och skor. Det visade sig att det var jättetungt att simma med skorna och dessutom att ha för mycket vattentyngda kläder. Saga fick kasta av sig skorna efter simningen och fortsätta barfota. Hon var då ganska långt efter de andra och kämpade tillsammans med spanskafröken Helen för att komma ifatt. De hade cirka 3km löpning framför sig där det ingick en vändning efter halva sträckan. När de kom tillbaka hade de en bana att passera inne på Slowdown innan de utmanade gladiatorerna som på vägen in mot mål.

Saga kom in i mitten av startfältet vilket var duktigt gjort med den dåliga starten. Bra kämparanada!

Lanta Toughest
6 km loppet skulle bli min utmaning. Det var samma bana som Sagas lopp, endast att vi skulle avverka två varv vilket skulle visa sig vara ganska tufft. Det var ca 30-40 deltagare i vårt lopp  Simningen blev ett ganska tufft uppvaknande från ambitionen att slå de flesta, helst alla och hämta hem en vinst.

Simningen blev trång, tidvis gnällig, och lite tråkig. Efter en del stångandes kunde jag konstatera att jag gjort som Saga; valt fel när jag bestämt att köra med strumpor och skor.  Efter simningen hade jag förtjänat en position mer eller mindre längst ned i startfältet. Bara att ge sig iväg på löpningen där jag tog placeringar. Jag insåg när jag kom in till varvning att jag tagit in mycket av avståndet till täten.

När vi gick ut på andra varvet så kastade jag linne och byxor och fortsatte i boxershorts.  Skorna och sockarna hade jag kastat direkt efter simningen redan efter första varvet. Jag kände att blåsorna började bygga under tårna när jag sprang. Jag fortsatte att plocka placeringar. Jag hade också bestämt mig tidigt under loppet att speciellt en kille skulle få det hett om öronen. Killen var den sista tävlanden jag passerade på min vägen mot mål. Yes!!!....

Jag slutade femma, det får jag vara riktigt nöjd med min dåliga start.

Nils (Sigges kompis) pappa råkade illa ut. Efter att ha passerat mållinjen föll han ihop med solsting. Han fick hjälp av många medmänniskor, däribland Hanna, sedan kom ambulanspersonal. Han fick åka med dem.

Salasamling och glass
Mangon var ansvariga för Salan idag och efter veckans avtackningar av elever så var det dags att lyssna på tre sånger som Mangon hade förberett. De sjöng "huvud, axlar, knä och tå" på svenska, engelska och thailändska!

Efter samlingen så var hela familjen på skolans restaurangen och köpte glass

Middag på Island Bar med Tommy och Jenny
Vi fick äntligen till en middagsdate med Tommy och Jenny från Tranemo, och deras två barn Loui och Elis. Det blev en supertrevlig kväll på restaurang på stranden där barnen kunde leka tillsammans och där vi vuxna hade mycket att prata om.

Imorgon bär det av till Koh Lipe !

Hanna & Micke Martinsson
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand