En berg och dal bans tur jag sällan glömmer

onsdag 11 mars 2020 Munnar, Kerala, Indien

Men först för att avsluta Maldiverna. Ni har säkert sett flygbilder över runda turkosa öar utspridda i havet. Det är verkligen så häftigt som det ser ut på bild. Vi började avresan med en privat båt kl 05 under en stjärnklar himmel och kompakt tystnad. Väl på flygplatsen hade det ljusnat och var dagsljus när vi lyfte från Male mot Cochin och fick skåda alla dess öar utspridda i havet. Nästan så jag trott att bilderna är fejt men jag såg det med egna ögon. Skall ni nån gång till Maldiverna så rekommenderas ett dagflyg.
Väl framme i Cohin gick allt relativt smidigt. Dock hade dom slut på virus blanketter att fylla i. Vi fick vänta 1,5 timmar på pappret. Blev lite hätsk stämmning i terminalen men för oss som inte hade nån brådska var det bara att lugnt vänta.
Sen började berg och dal banan. Av alla nöjesparker jag någonsin varit på och alla berg och dalbanor jag åkt är det inget som slår en bussresa från Cochin till Munnar. Serpentinvägar klättrande upp för bergen, smala utan räcken men det bekommer inte chauffören. Bussen gasar så mycket det bara går och känslan är att kurvorna tas på 2 hjul. Ingen bälte förstås så det gäller att hålla i sig och hoppas att alla andra också gör det. Bussar kan dessutom köra om i kurvorna utan hinder, dom har ju tutat och talat om att dom kommer! Inte utan att jag tyckte det var lite fara för livet och var nöjd över att kliva av 5 timmar senare. Men den åkupplevelsen för 9 kronor i 5 timmar är det ingen nöjespark som slår.
Har nu varit 4 dagar i Munnar, eller bor rättare sagt just utanför byn uppe i bergen, Makalösa utsikter över teplantage. Har hyrt vespa och kört runt mest planlöst och skådat den ena slående vyn efter den andra, Vandrat i teplantagen och insupit bergen. Imorgon beger vi oss av igen, med risk för en ny berg och dalbansresa är målet Ooty.
Ha det bra!
/anna

Anna Lickander
Senast aktiv - från Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Kommentarer
Postat av Eva

Bussresan låter nästan lite för spännande! Här är det bara Corona som gäller , de flesta arrangemang är inställda , utom spinningen . Kram