Dag 7 - Arnold Palmer Invitational

söndag 8 mars 2020 Orlando, Florida, USA

Glömde ju skriva igår att när vi kom fram till hotellet i Kissimmee och parkerade så började vi plocka ur bilen och Mikael sa då. Vad har hänt här? Han pekade på sidan av bilen på passagerarsidan. Vi har inte varit emot nånstans och det är högt upp på bakskärmen. Antagligen så har nån valet-kille (parkeringsvakt) som kört in bilen i garaget på hotellet i Miami Beach kört emot nån stolpe nere i garaget. Suck, vi som inte kollade bilen när vi åkte utan bara satte oss i och körde iväg. Vi har bara en bild på bilen på den sida från i onsdags då vi var iväg och spelade första golfrundan och då fanns inte skadan. Jag har läst försäkringsavtalet och det ser ut som det inte är någon självrisk på sån skada men vi får väl se när vi lämnar in bilen. Jag kommer ju säga till om det iaf. Det var ju bara att bita i det sura, inget vi kunde göra nu iaf.

Idag blev det desto roligare när vi skulle till golftävling och få se de stora grabbarna. Vi hade satt klockan på ringning vid 7:30 men insåg rätt snart när vi började räkna på det att det räckte att åka runt 9:30-10:00. Tävlingen skulle vara klar runt 18:00 så vi skulle ha gott om tid att se dem spela. Vi stressade inte och åkte iväg mot Universal där vi skulle parkera bilen för att ta en gratis-transfer till tävlingen. När vi kom fram så fick vi betala $10, det var reducerat pris när man sa att man skulle till tävlingen. Vi åkte in och följde vakterna som stod och pekade ut vart vi skulle ställa oss. Vi plockade med oss det vi skulle och gick iväg mot busshållplatsen som var på gatunivå. När vi var på väg ut från ”vårt” parkeringshus. Tror det finns 6 st enorma så kom jag på att ta en bild på vilket vi stod i, vi var i Spiderman 455. Det skulle var tur skulle det visa sig, vi skulle fått svårt att hitta den annars 😊

Vi gick mot ingången till Universal, eller Citywalk som kommer först och där massa butiker och restauranger finns. Vi fick vika av mot vänster innan man kom till ingången för Universal och åka ner en våning så man kom till busshållplatsen. Där nere väntade en säkerhetskontroll där de kollade genom min väska och gå genom en skanning. De stoppade ner min väska i en plastpåse för att visa att den var godkänd sen gick vi mot första lediga buss och fick kliva på. Efter en stund var bussen full och vi åkte iväg. Resan till golfbanan tog ca 20 min att åka och vi åkte in på området och jag såg många fina hus och jag fotade för fullt 😊 Efter en stund kom vi fram till huvudentrén och vi gick till ingången och skannade våra biljetter så var vi inne. Det var första gången vi var på en stortävling så lite svårt att veta hur man skulle göra. Klockan var runt 10:30 och ledarbollarna skulle inte gå ut än på 3 tim. Det var mängder med folk men banan sväljde mycket också. Många stora spelare som inte låg så bra till såg vi och vi såg bl.a Koepka spela klart och när han gick och skrev autograf på alla barns grejer som de köpt och de stod så glatt och väntade på spelarna när de kom från 18:e hål. Vi såg också Fowler starta så honom följde vi en liten stund. Det är rackarns så långt de slår. Man ser det betydligt mer tydligt när man var på plats än när man ser dem på tv:n. Efter att gått runt lite, ätit lite och handlat lite grejer var det så dags för ledarna att starta. Rory McIlroy startade och vi valde då att följa honom. Hans utslag är så enormt imponerande, men han hade en tung dag. De hade det inte lätt på banan. Det blåste rejält emellanåt och just vinden var inte så skön idag. Det var under större delen av dagen mulet men ibland tittade solen fram och då blev det väldigt varmt istället men s.s större delen av dagen var det mulet och kylig vind. Som tur var hade vi tagit med oss jackorna och de behövdes verkligen den mesta tiden.

Vid hål 3 som gick runt en större damm såg vi en stor alligator som låg alldeles stilla och brydde sig inte ett dugg om att det gick folk nästan vid honom. Vi ställde oss vid utslaget på hål 6 som var strax efter green på 3:an för att vänta in McIlroy medan de vak av och fortsatte upp till 4:an och 5:an innan de skulle komma tillbaka där vi stod. Vid 6:ans utslag stod två asiater Im och Lee och deras boll var väldigt avspänd. De stod och väntade på att få slå ut och medan de gjorde det stod de och samspråkade, och även deras caddies, och skrattade och såg ut att ha det väldigt trivsamt och det var kul att se faktiskt. De andra bollarna vi såg gick spelarna helt för sig själva och det kändes väldigt stelt. Vi stod vi det hålet och såg även ledarbollen komma med Hatton och Leishman. När de gått förbi 3:ans hål kom tre vakter in på banan och skrämde ner alligatorn i vattnet.

Snart var det dags att äta igen så vi gick iväg och tog varsin hamburgare. Eftersom sista bollen gått förbi var det otroligt lugnt med folk och det var riktigt skönt att sitta ner i lugn och ro. När vi var ätit klart gick vi iväg igen. Vi fortsatte att följa spelare och det hade gått många timmar. När vi kom till hål 16 var klockan runt 16 och vi hade alltså varit där i 5,5 tim och jag kände att jag verkligen behövde sitta ner en stund. Det värkte i mitt knä jag opererat och jag satte mig ner vid sidan om banan i gräset där jag hade god överblick på utslaget och även där bollarna slog ner. Mikael ville hellre se green vid 15 så han gick dit och inte mig emot. Jag hade det bra där jag satt 😊. Där fick jag sitta länge och jag hade det jätteskönt. Till sist kom de sista bollarna och jag ville gärna se korthålet på 17 som är ett svårt hål över vattnet. Det var roligt att höra folk skrika runt omkring när de slog ut och stämningen var hög. När de sista var klara på 17 gick vi mot det sista hålet. McIlroy hade haft en tung dag och hade sjunkit i listan och nu stod det mellan Hatton och Leishman som gick i sistabollen. Hatton hade -4 och Leishman -3. Om Leishman gjorde birdie och Hatton par skulle det bli särspel. Nu blev det inte så utan Hatton lyckades och vann med 1 slags marginal. Sista bollen var smockfull med folk då alla (kanske inte alla men iaf de flesta) ville se det sista avgörande. Det ropades mycket ”mash potatoe” och de hejaropade på spelarna. Mycket öldrickande var det också runt omkring och en del verkade bara vara där för att festa men stämningen var bra.

När spelet var slut var det bara att gå utåt mot bussen igen vid huvudentrén och åka tillbaka till Universal. När vi kom tillbaka åkte vi upp igen och vi hade bestämt att gå till Citywalken när vi ändå var här så kunde vi kolla runt och äta mat. Vi fotade en massa, det började bli mörkt och parken var otroligt vacker på kvällen med alla lampor. Vi gick över till Hard Rock men där var det väntetid på 30 min för att få ett bord så det struntade vi i. Hittade en restaurang där de grillade över öppen eld så där beställde vi. Blev hamburgare igen och coleslaw, mycket skräpmat blir det. Det var väldigt god iaf och när vi var klara, betalade vi och gick utåt mot parkeringen. Vi hittade bilen smidigt och är så tacksam för att jag kom på att ta bild på vart vi hade bilen annars hade vi haft svårt att veta vartåt vi skulle gå för att komma till just vårt garage. Vägen tillbaka till hotellet gick bra och efter en händelserik dag satte jag mig i badkaret innan jag gick o la mig.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA