Dag 8 - Cape Canaveral Kennedy Space Center

måndag 9 mars 2020 Cape Canaveral Air Force Station, Florida, USA

Idag checkade vi ut för att åka neråt Fort Lauderdale men innan vi åker de timmarna ner bestämde vi att åka till Cape Caneveral för o kolla raketer. Mikael var där 2014 när vi var här senast o jag valde att åka till stranden. Han ville gärna åka tillbaka så jag fick hänga på, nån gång kanske an ska se det. Mitt intresse är inte så stort för detta men s.s det kan ju inte bara vara jag som vill göra saker 😊 Vi har inte riktigt förstått hur vägtullarna fungerar så vi stannade till vid en och pratade med en tjej hur vi ska göra. Som jag läst så verkar det vara kopplat till vårt kreditkort somd ras när vi lämnar tillbaka bilen men hon sa vid tullen att hon inte fick upp något i sitt system så vi betalade $1.25 och fortsatte vår resa. När vi kört en bil kom en vägtull igen och Mikael svängde av. Det visade sig vara en vägtull för att få köra på en mindre väg. GPS:en räknade om och vi kom ut på landet och in i småsamhällen. Riktigt skönt att komma från motorvägen och kul att se hus på landsbygden. Efter många svängar och många småstäder kom vi fram till bron som ledde över till Kennedy Space Center.

Vi parkerade bilen och gick in. Vi gick runt lite och tog efter en stund en buss tour som körde runt på området och det var stort område de huserar på. De visade bl.a ramper och eftersom mitt intresse är så där så lyssnade jag egentligen inte på vad vi såg. Jag var mer intresserad av alla alligatorer som låg i dikena överallt. När vi varit där i 3 tim tyckte jag att det fick räcka och vi hade en lång resa ner till Fort Lauderdale framför oss. Vi satte oss i bilen och vägen ner var inte så händelserik utan riktigt tråkig faktiskt. Jag har hittat en kanal med bara countrymusik så den spelar vi och det är riktigt skön musik och passar in med denna miljö. Vi stannade på ett ställe för att tanka bilen och nu visste vi ju att vi skulle ha regular. Inte stod det regular inte utan här stod det unleaded så lite svårt att lära sig saker här när samma saker heter olika. Vi lyckades ändå få i bensin och efter det åkte vi och åt lite på McDonalds. Efter denna paus fortsatte vi neråt i landet och nr vi närmade oss Fort Lauderdale började det mörkna. I lördagsnatt gick de över till sommartid här så nu skiljer det bara 5 tim till Sverige och vi har ljust en tim till vilket är skönt.

Vi hittade smidigt fram till hotellet. Jag hade pratat med Panda strax innan vi kom kom fram och de hade kommit till Fort Lauderdale och checkat in på hotellet och skulle gå till en Irish pub på andra sidan gatan. Vi kom fram till hotellet efter en stund. Jag betalade valet (parkeringskillarna) och vi plockade ur bilen och gick in och checkade in. Upp till rum 718 på 7:e våning och slängde in grejer och klädde om. Efter att kollat ursikten där vi såg ner mot hamnen så gick vi ner för att prata med de nyanlända kisa-borna. Det är Panda, Bempa, Uffe o Madde, Lennartsson och Per i Tjärstad som vi nu kommer hänga med i 14 dagar. Det var kul att se dem och det var trötta grabbar som satt på puben. De hade precis ätit och Uffe o Madde hade gått tillbaka till hotellet så dem missade vi men vi kommer ju ses imorgon. Efter att druckit en öl så betalade vi och gick tillbaka och det var dags att krypa ner. Denna vecka märks verkligen att det är spring break och det skriks och springs utanför vårt hotellrum.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA