Dag 9 - Vilken dag!

tisdag 10 mars 2020 Fort Lauderdale, Florida, USA

Vaknade runt 7:30 och gick upp och gjorde oss iordning. På detta hotellet ingår frukost och den serveras mellan 6:00 – 9:00. Vi gick ner och där satt Lennartsson o Bempa. Vi gick och tog mat, jag tog stekt potatis och bacon, nån macka och lite juice. Det var en helt ok frukost. Strax efter vi kom så ramlade resten av gänget in och vi satt och samspråkade lite om hur deras resa varit och vad Mikael o jag gjort vår första vecka. Vi skulle åka o hämta en hyrbil till och jag sa att jag kan följa med dem och hjälpa till med gps:en och samtidigt fråga dem hur tullarna fungerar. Vi gick till receptionen för att fråga om hjälp med en Shattle och damen i den informationsdisken var väldigt pratsam och pratade på om alla saker vi kunde/måste göra. Det blev väldigt mycket information och trodde aldrig vi skulle komma från henne men hon ville ju bara väl. Efter en stund kom Shattlen och eftersom vi inte hade någon bagage så kostade det $21, hade vi haft bagage så hade det varit gratis. Jaja, iväg for vi och det tog inte lång stund att åka till flygplatsen. Vi gick in på Alamo och fick en kille vid disken som hetta Miguel. Denna Miguel var lite lurig och försökte lura i grabbarna att de inte bokat nån stor SUV utan skulle få nöja sig med en minibuss. Om de ville ha en Chevrolet Tahoe (som de ju bokat) så kunde han just idag ge dem ett bra pris med $45/dag vilket skulle bli 1500 kr extra för tre dagar. De sa iaf nej till det och jag sa att de kommer få välja i garaget. Han försökte också sälja extraförsäkring där det ingick att man kunde ringa dem om man fick punktering och man inte behövde betala om nyckeln försvann. Hur ofta händer det så jag intalade dem att säga nej till det. Miguel blev nog inte så glad . Jag passade också på att fråga hur tullarna fungerade och han sa att vi inte behövde tänka på det utan det drogs automatiskt på vårt kreditkort. Efter att Panda skrivit under papprerna gick vi ut till garaget och killarna där inne sa att de kunde välja någon av bilarna i länga 6 som hade fullsize SUV och där fanns en Chevrolet Tahoe så den tog dem. Den där Miguel hade verkligen försökt att lura upp dem.

Jag slog in adressen till hotellet och vi for iväg. Gps:en kom inte igång förrän vi kommit ut en bit från garaget så vi missade förstås en avfart men hon räknade om och vi åkte mindre vägar och snart var vi vid hotellet utan problem. De betalade också valet som tog hand om deras bil och vi gick in till de andra. Vi hade först pratat om att åka till Everglades så vi upp till rummet och packade ihop vad vi skulle ha med. Ner till poolen där vi träffades igen och solen sken och det var riktigt skönt så vi ändrade planerna och bestämde att ta en buss ner till stranden istället. Upp igen och klädde om med badkläder under kläderna så gick vi iväg. Tanten i informationsdisken hade upplyst oss om denna buss som bara kostade $1 dollar så vi letade reda på den och snart hittade vi påstigningen och for iväg. Hon hade också visat oss vart det var bäst att kliva av så vi följde henne direktiv och det var nog i centrum av stranden som var 2 mile lång. Här märktes verkligen att det var spring break och stranden var full av ungdomar. På andra sidan gatan vid beachen var det fullt av butiker och restaurangen. Vi gick in på stranden och letade upp en tom yta rätt nära vattnet. Vi slog oss ner och det blåste mycket så det gick stora vågor. Det hade också mulnat igen men det var fortfarande varmt i luften. Bempa o Lennartsson gick ner till vattnet för att doppa sig och vi skrattade åt deras försök genom vågorna. De kom i iaf och när de kom upp gick några av oss andra ner.

Det var ju inte så det var långgrunt direkt utan det blev rätt djupt rätt så omgående. Jag gick ut en liten bit så jag hade vatten ovanför knäna först. Gick sen en liten bit till så det nådde magen och hoppade upp med vågorna och kände mig rätt nöjd med det och gick inåt igen. Madde och Pande var också i kanten. Jag stod med ryggen mot havet vilket var ett dåligt beslut för jag såg inte vågen som kom. Plötsligt slogs jag omkull och kunde inte parrera och jag tumlade med vågen upp mot kanten. Jag var under vattnet och visste inte vad som var upp och ner. Jag kände hur byxorna åkte av och när jag kom upp och kippade efter luft så fick jag lite lätt panik när jag insåg att byxorna satt vi knäna och bh’n var uppe vid hakan. Jag var i strandkanten med lite vatten iaf och visste inte med vad jag skulle börja rätta till. Iaf tog jag trosorna först och prånglade upp dem med flera kilo sand i och ner med bh och ville ju inte ställa mig upp förrän allt var på plats. Livrädd för nästa våg skulle dra med mig igen gick det nog rätt fort att få på sig grejerna fast det kändes som en evighet. Flashade ju en del för bl.a Panda som hade jätteroligt åt det som hände men jaja, jag bjuder på den. Upp kom jag iaf och det får man väl vara glad för. Jag hade så mycket sand överallt och inte så lätt att tömma trosorna. Det var ju bara att gilla läget just då. Mikael fick se att jag blödde på knät så det hade jag skrapat sönder när jag tumlades runt.

När det gått en liten stund ville grabbarna gå iväg och äta lite då klockan nu var runt 13:00. Jag hängde också med men Madde som hade lite problem med magen stannade kvar med alla väskor och låg och solade. Vi gick till en restaurang/pub och jag beställde in fish and chips, då vet man lite vad man får och den var väldigt god. Jag tog in en öl till maten också och när vi ätit fortsatte grabbarna att ta in några öl till så jag gick ner till Madde för att göra henne sällskap. Medan vi stod pratade på stranden började det regna. Vädret växlar nåt fruktansvärt snabbt här. Vi samlade ihop alla handdukar och väskor och kånkade iväg till grabbarna. Vi satte oss ner en stund och vi bestämde för att åka tillbaka. Bussen skulle sluta att gå vid 17 så vi gick ut från restaurangen och försökte förstå kartan vi hade över rutten som bussen tog. Jag gick fram till en polis som gick omkring där och frågade henne vart man kunde tänkas hitta busslinjen och hon berättade att vi var tvungna att gå till gatan jämte då denna gata var enkelriktad. Vi gick iväg och hittade ett buss-stop och satte oss att vänta. Under tiden kom en liten regnskur till. Efter kanske 25 min kom bussen och vi hoppade på och snart tillbaka vid hotellet. Jag kände att jag ville duscha av mig från äventyret på stranden så jag gick upp till rummet och Mikael följde med. Det var så skönt att få av sig all sand och det satt som fastklistrat så inte helt enkelt att få bort heller.

När jag var klar gick vi ner till de andra som var kvar vid poolen och nu hade happy hour startat på hotellet där man fick gratisdrinkar i 2 tim så vi gick ut och in och hämtade hela tiden. Inte mycket sprit i dem så det var lugnt. Spelade lite kort också och så klart blev jag skitkärring. Vi bestämde att gå och äta igen och letade fram en italiensk restaurang bara några minuter bort. Vi gick upp igen och klädde om och gick iväg. Restaurangen var bara runt hörnet bakom hotellet. Utanför stod bara en massa fina dyra sportbilar. Vi gick in ich fick ett bord för 8 och slog oss ner. Vi fick in menyerna och när vi öppnade dem var de belysta i bakgrunden och väldigt enkla att läsa. Beställde in en Alfredo by-the-sea som hade stora räkor bl.a. När maten kom in så var det värsta största tallriken med massor med mat så det var ju omöjligt att äta upp men det var väldigt gått. Vi tog också in 2 flaskor vin som vi delade på. När vi var klara och fick in notan visade den runt $560, alltså runt 5500. Jag betalade så får de andra swisha mig. Enklare att göra så än att dela upp vid bordet. När jag betalat gick vi ut och tillbaka till hotellet. Klockan var mycket så det var dags att dra sig tillbaka. Vi bestämde att träffas vid frukosten runt 8 imorgon bitti så åkte vi upp. När vi kom in på rummet gick jag på toaletten för att kissa och spolade, tvättade händerna och var på väg ut från toaletten när jag kände att det började stänka vatten och toaletten bara sprutade vatten och slutade inte spola heller. Jag i panik ropade på Mikael som kom och han bara – F-n Serena, du har skitit stopp i toaletten! Jag bara – har ju inte gjort nr. 2 så det har jag inte och inte tog jag mycket papper heller när jag torkade mig. Jag skrattade så jag grät. Det blev som en pool där inne och vattnet bara sprutade från toalocket. Känner den här dan gått bra så det kanske är läge att köpa en trisslott :D:D

Mikael som är rörmokare stängde av vattnet till toastolen och torkade upp allt vatten med handdukar. Jag gick ner till receptionen och berättade att det var stopp i vår toalett och kände mig lite dum. Vad ska de tro. Hon i receptionen sa att hon genast skulle be någon vaktmästare komma. Jag åkte upp igen och efter en stund knackade det på dörren och en man kom in och ställde sig o pumpade med en sån där vakuumpump som vi använder hemma vid stopp i bl.a handfatet. Jag berättade också att Mikael är rörmokare och att han stängt av vattnet. Han satte på det igen och pumpade en stund med den där vakuumpumpen och efter en stund var han klar. Jag försökte berätta för honom att det kommit ut vatten på heltäckningsmattan också men det brydde han sig inte om. Han tog sin hink och sa – Jag har fullt upp och måste gå igen för jag har två samtal till med samma problem så vi är tydligen inte de enda med stopp i toan. *Peow*, då är det ju inte vi som gjort nåt fel. Nu vågar man ju knappt gå på toan igen i rädsla att det ska hända igen.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA