Dag 10 - Everglades och alligatorerna

onsdag 11 mars 2020 Fort Lauderdale, Florida, USA

Det händer mycket nu och har fullt upp så lite svårt att skriva dagbok men jag skriver när jag får tillfälle i ett worddokument och lägger in här när tiden ges. Foton tar längre tid att lägga in så det få väl bli när jag kommer hem kanske. Idag var det lite mulet så vi bestämde att åka till Everglades och åka ut i träskmarkerna för att kolla på Alligatorer. Jag vaknade ju förstås vi 04 och var vaken till halv 7 när jag somnade om en stund och var skittrött när jag vaknade vid halv 8 och tänkte först inte gå ner o äta frukost men nåt var jag ju tvungen att ha i mig så gick ner till de andra. När jag tog på mig skorna och gick iväg kände jag att tån jämte höger stortå gjorde ont och när jag kollade den börjde den bli blå så skadade den i vågen igår när jag tumlade runt. Så jäkla typiskt för mig o mina tår! Jaja det läker och ser ut som bara är en stukning.

Efter frukost gjorde vi oss iordning och trots att det var mulet o inte jättevarmt i luften tog jag shorts o linne (en tröja över på morgonen iaf) o gick ner till valet och fick bilarna framkörda. Jag hade letat fram adressen till stället vi skulle och så åkte vi iväg, Madde o Uffe åkte med oss. Resan dit gick bra, det var på nåt ställe vi höll på att missa avfarten men det är inte lätt att hänga med i denna trafiken och alla filer som är men det gick bra och vi hamnade rätt. När vi kom fram gick vi in och betalade, det gick på strax över 700 svenska kronor för oss två. Vi fick vänta en liten stund innan det var vår tur att gå på båten, Flight 592. Jag satt vid kanten och hade bra utsikt. Vi for iväg och rackarns så högt motorljud det var på båten, man borde haft med sig öronproppar. De hade berättat innan att de inte kunde garantera att vi skulle se några alligatorer då de inte tyckte om mulet väder utan ville ha sol för att komma fram. Mannen som körde berättade om träskmarkerna och om Flight 592 som var ett flygplan som kraschade i träsket 1996. Denna båt var den första som kom fram till platsen för att ev. kunna rädda folk men alla 110 ombord hade omkommit.

När vi åkt en stund och sett många märkliga fåglar såg vi äntligen en alligator som låg i vattnet. Det var riktigt stor och låg helt stilla så vi trodde först att det var en av plast men så började den röra sig så den levde iaf 😊 han svängde runt så båda sidorna av båten skulle kunna se den sen fortsatte vi. Det fanns mycket fåglar men inga alligatorer. Solen kom ändå fram när vi åkt en stund och tröjan åkte av och det kändes bra med valet av shorts o linne. Vi såg en till som låg vid land men annars var det inga fler alligatorer framme o visade sig så det blev en dyr runda men det var skönt med en båttur. När vi kom iland gick vi till en alligatorshow där det var en man som pratade om alligatorer och hur de fungerar. Han var en av få som hade licens för att fånga in alligatorer i usa så det är honom de ringer till om nån hittar en i sin pool eller trädgård. Han berättade att alligatorer snabbt hittar tillbaka till en plats där de trivs så om de tar bort någon i en pool och åker iväg med den och släpper ut den så kan det hända att den är tillbaka i poolen efter några dagar.

Efter showen satte vi oss i bilarna igen och åkte till Sawgrass mills som är ett stort köpcentrum som har mer än 350 butiker och runt 16 restauranger. Lennartsson köpte jeans på Levi’s annars var det ingen av oss som handlade nåt. Var inte sugen att gå i butiker, solen hade kommit fram så vi bestämde att åka tillbaka till hotellet. Vi körde tillbaka och upp och klädde om till badkläder och ner till poolen. Det var riktigt skönt ute, klockan var iof runt 4 men det blev ändå några timmar i solen och några drinkar. Solen gick i moln igen runt 6 och det blev lite kyligt men det gick ju att ha handduk som filt 😊 och vi satt kvar en stund och pratade. Vi har hört nyheten att Trump stänger ner USA för inresa. Vilken tur de andra hade som kom i måndags, det handlade om 5 dagar. När klockan var runt 7 plockade vi ihop för att gå upp och klä om och pratade om att äta på hotellet och kanske ut o gå på stan lite. När jag kom upp på rummet så var jag väldigt trött och foten värkte lite så jag bestämde mig för att stanna på rummet och tog kväll. Mikael gick iväg och jag la mig och läste lite innan jag släckte runt halv 9. Det blev en tidig kväll men absolut nödvändig om jag ska orka fortsätta 😊 Imorgon ska vi åka till Miami Beach, grabbarna har inte varit där förut och vi måste ju nyttja bilarna när vi nu hyrt dem.

Serena Johansson
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA
Kommentarer
Postat av Bymnwamypobby

cbd buy cbd cbd hemp cbd